Jo, jag håller med om att man skall nog följa upp det, för de siffrorna verkar inte bra.

Man kan (iaf på min CTC) se historiska värden, hur många kWh som kompressor respektive elpatron gått sedan inkoppling av bergvärmen. Risken med att titta på siffror för ett dygn (iaf på min pump) är att man inte vet när 24h intervallet börjar/slutar, samt att en hastig och kraftig temperatursänkning kan medföra att onormalt mycket elpatron används. Av total energiförbrukning på min CTC går ca 2/3 på kompressor och 1/3 på elpatron (tack vare ett COP på mellan 2.5 - 4 gör ju dock detta att pumpen levererar ~5-8 ggr så mycket till huset som elpatronen)

Sen kan jag tyvärr konstatera att CTC kör mycket på elpatron, iaf om man använder den till att producera varmvatten också (det är en genomströmningsväxlare).

Lösningen på minskad uppvärmningskostnad är nog iaf inte att använda lvvp under dess sämsta förutsättningar.

Nya modellen av ecoheat ska inte behöva elpatron för att få till hyffsad vv mängd. Hur som helst nånting är fel om kompressorn endast gårr 15 tim och elpatron går i alla fall kompressorn ska gå hela tiden innan elpatron används kan inte styren på Ctc men antar att det går att ställa nån typ av fördröjning innan elen hjälper till.

Ja det känns som att kompressorn lägger av för tidigt, jag har iaf ställt ner elpatronerna till max 0.9 watt så att elförbrukningen inte ska rusa iväg, har fortfarande varmt inne. Men tycker att kompressorn ska gå före elpatronerna, men det är som att elpatronerna prioriteras först.

Tycker värmepumpen ska känna av hur mycket ström som behövs automatiskt, men det verkar inte fungera på min, så nu har jag fått ställa ner elpatronen från 5-1,2kwh,då verkar kompressorn prioriteras och jobba korrekt. Har jag den inställt på 5kwh som teknikern gjorde ja då jobbar den hela tiden på 5kwh när det blir -10 ute vilket är helt onödigt, den ska ju ta värme från berget och inte från elaptronen!
Patronen verkar nu iaf bara gå in när jag har duschat så nu fungerar det igen. Tur man var hemma, annars hade det väl gått över 100kwh om dagen nu, nu ligger jag på ca 55kwh. Känns skönt när man hittat en bra inställning på pumpen :-)

Nånting är fel endera i styren eller nån inställning så där ska den inte funka.

Har inte läst alla inlägg men åtminstone på min IVT finns en inställning för hur lång tid den ska vänta på önskad temp innan den går in med elpatron. Höj den tiden så får kompressorn jobba mer och patronen mindre. Är det runt -10 så går min kompressor närmare 20 timmar per dygn om man gör av med ett par duschar och sånt. Inget eltillskott.

Hur varmt vatten går ut på elementen 65 grader är väl max som den fixar med kompressorn gissar på att max retur är runt 58 grader blir det högre än blir det endast elpatron.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.