9 087 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Evi Heat Geosun II, installation, bild, foto
Nej det kan räcka med ett stort intresse för solfångare mm för att det ska löna sig på andra plan än det ekonomiska. Det jag vänder mig mot är att vp-tillverkarna saluför system som de påstår går att räkna hem på relativt kort tid fast det aldrig är möjligt.smurfen72 skrev:
Okunskap eller lurendrejeri, det är frågan.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Det är inte det jag är ute efter heller, men som sagt, många för att inte säga de flesta borrar ju för att få en billigare uppvärmning men sitter inte på rättvisa kalkyler.smurfen72 skrev:
Alltför få ifrågasätter pumpsäljarna.
Att inte du som vedeldare räknar hem en pump är inte så konstigt. Men du anser inte besparingen med ved vara värd arbetet antar jag.
En vp räknar man ju hem utan problem men just i kombination med solfångare då går det inte. Värme branschen är nog ful av okunniga lurendrejare det gäller att hitta nån med intresse och kunskap om man ska få ett bra system framförallt desto mera avancerat det blir som tex med solfångare Eviheat har jag läst en del om och dom har haft en hel del strul med styrningen och supporten har varit endera ointresserad eller okunniga men det kanske är bättre nu än för ett par år sen.
Nja, inte får det strula särskilt mycket om kalkylen ska gå ihop. Jag har två bekanta som redan tredje säsongen har nära 20kkr i repkostnad. Nån ventil här och nått kretskort där.. Och då är ju den del av besparingen som inte gått till ränta borta och så även garantin.. En annan bekant fick sin eviheat monterad får nån vecka sen, den levererades trasig, gick enbart på elspets. Kompressorn gick en sekund för att sedan stanna igen.. Trist.smurfen72 skrev:En vp räknar man ju hem utan problem men just i kombination med solfångare då går det inte. Värme branschen är nog ful av okunniga lurendrejare det gäller att hitta nån med intresse och kunskap om man ska få ett bra system framförallt desto mera avancerat det blir som tex med solfångare Eviheat har jag läst en del om och dom har haft en hel del strul med styrningen och supporten har varit endera ointresserad eller okunniga men det kanske är bättre nu än för ett par år sen.
Vilket märke på vp har dom ? de flesta har ju 6 års försäkring som ingår i köpet sen brukar man kunna köpa till 4 år till. Och som jag skrev så gäller det att man får en kunnig installatör som justerar in vp så den går bra och inte bara trycker på start och lämnar kunden fast 3 år ska nog en dåligt injusterad vp gå i alla fall.
Så det tycker du... Det tycker säkert övriga i tråden också tror du inte det.
Är det så, så är det ju kanon om du kan lära mig och alla andra som bevisningen inte har nån koll allt du kan, tack för det!
Är det så, så är det ju kanon om du kan lära mig och alla andra som bevisningen inte har nån koll allt du kan, tack för det!
Klicka här för att svara