Luft i kylsystemet!

2k läst  6 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Har provat att söka men hittar inget här. Har sedan åtta år bergvärme hemma och det har funkat klanderfritt tills nu. Pumpen funkar fortfarande men det låter som ett vattenfall i ledningarna som går ner i borrhålet. Har fyllt på väska i expansionskärlet men det luftar inte sig självt! Sitter en övertyckventil eller vad det är på expansionskärlet ska den var öppen vid lutning? Verkar bli vacuum när den är stängd.

2. A
    Medlem · Nivå 5
  3. L
    Medlem · Nivå 13
    Har du ett tryckkärl eller har du ett vitt plastkärl? Om du har ett plastkärl, sitter det på högsta punkten?

4. S
    Medlem Nivå 13
    Du kanske ska prova att trycksätta kärlet om det är ett vanligt i plast alltså annars ska det absolut vara trycksatt.

5. B
    Medlem Nivå 9
    Hej.
    Du måste ha en pump som klarar av att spolar runt vätskan och få med sig luftbubblor hela vägen ner. Den pump jag använt i flera år är på ca 1 kw och trycker över 4 Bar. Det är ungefär en sån här pump som finns på Jula: http://www.jula.se/tradgardspump-jet-f-1000-67l-min-1kw-731049
    Du behöver även kopplingar och slangar samt ett stort kärl (exempelvis 25 liters som Brinet levereras i).
    Koppla in dig där installatören kopplade in sig då han/hon fyllde och luftade systemet. Pumpa in vätskan i den ena anslutningen och dra en slang ner i kärlet från den andra anslutningen. Lät sen vätskan cirkulera tills det inte kommer någon mer luft ur slangen, låt pumpen gå minst 10 minuter till. Om du har tryckkärl så ska du stänga ventilerna samtidigt med pumpen igång. Släpp sedan sakta in vätska tills du nått rätt tryck i kärlet.
    Om det verkar för svårt så ring en installatör eller checka med någon bekant som eventuellt har gjort det tidigare.

6. S
    Medlem Nivå 13
    Man kan rund pumpa åt båda hållen då funkar det bra med en liten pump om det är till ett borrhål sen ska man nog akta sig för att trycka för mycket slangen tål inte vad som helst.

7. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Tänkte komma med lite uppdateringar här och knyta ihop tråden då det har löst sig. Jag stirrade mig hela tiden blind på manualen när jag skulle lufta då det där stod att man skulle ställa pumpen i service mode och starta cirkulationen! Saken är den att på högsta punkt på köldbäraren har min installatör satt en balofix kulventil men med cirkulationen igång kom ju aldrig luften dit! Allt jag var tvungen att göra var att stänga av allt vänta på att luften skulle leta sig till högsta punkten och lufta ventilen! Jätte lätt när man gör rätt! :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: