5 736 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Autoterm 380 - någon som kan förklara?
Hej!
Vi flyttade i somras in i ett hus med en Elektrostandard Värmepump. Huset och pumpen är 10 år gammalt och de tidigare ägarna hade aldrig haft några problem, utan säg till oss bara när ni ska köra igång systemet för hösten så kommer vi över och visar sa de.
I skiftet augusti/september var vi bortresta i tio dagar och när vi kom hem tyckte vi att det var dags att sätta igång systemet. Eftersom vi inte kan något alls om sånt här så valde vi att ta hem en kille från en firma för att visa och och ställa in allt, istället för att kontakta säljarna. Han luftade systemet bytte en komponent som var trasig och såg till att få igång värmen. Han påpekade också att golvvärmen var helt avstängd och det var inget han rekommenderade, utan även under sommaren ska den vara på, om än på minimum. Säljarna sa till oss att huset var i "sommarläge" och då skulle golvvärmen stängas av. Vad har ni för uppfattning om det?
Vårt stora problem är dock att det inte går att få temperaturen jämn i huset. På nedre plan (soutteränghus) är det golvvärme som ska värma upp, och sen har vi radiatorer på övervåningen. Just nu så är det antingen jätteskönt och varmt nere men kallt uppe eller så blir elementen uppe jättevarma medan golven nere känns kalla. Det känns inte heller som att pumpen jobbar optimalt utan då och då kickar elpannan in vilket inte borde behövas. Vi försöker inte få någon bastu inne utan ligger tempen på 22-22.5 grader så är vi nöjda och inte slösar vi varmvatten heller.
Nu håller min sambo på att tappa tålamodet. Jag erkänner att jag är jättedålig på hur sånt här funkar så jag har sagt åt honom att ta hem pann-killen igen för att titta på det. Det är det enklaste sättet, och då får vi det gjort på ett bra sätt. Istället så hör sambon runt med grannar och rattar in nya inställningar så gott som dagligen. På och av med cirkulationspumpar, ändrar kurvor och har sig. Och märker han inte effekt på några timmar så är han där igen.
Jag har försökt läsa mig till hur det funkar i manualen men det känns som att man ska vara ingenjör för att förstå, med alla börvärden, ärvärden osv.
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara? Eller är det bäst att ta hem en expert igen?
Vi flyttade i somras in i ett hus med en Elektrostandard Värmepump. Huset och pumpen är 10 år gammalt och de tidigare ägarna hade aldrig haft några problem, utan säg till oss bara när ni ska köra igång systemet för hösten så kommer vi över och visar sa de.
I skiftet augusti/september var vi bortresta i tio dagar och när vi kom hem tyckte vi att det var dags att sätta igång systemet. Eftersom vi inte kan något alls om sånt här så valde vi att ta hem en kille från en firma för att visa och och ställa in allt, istället för att kontakta säljarna. Han luftade systemet bytte en komponent som var trasig och såg till att få igång värmen. Han påpekade också att golvvärmen var helt avstängd och det var inget han rekommenderade, utan även under sommaren ska den vara på, om än på minimum. Säljarna sa till oss att huset var i "sommarläge" och då skulle golvvärmen stängas av. Vad har ni för uppfattning om det?
Vårt stora problem är dock att det inte går att få temperaturen jämn i huset. På nedre plan (soutteränghus) är det golvvärme som ska värma upp, och sen har vi radiatorer på övervåningen. Just nu så är det antingen jätteskönt och varmt nere men kallt uppe eller så blir elementen uppe jättevarma medan golven nere känns kalla. Det känns inte heller som att pumpen jobbar optimalt utan då och då kickar elpannan in vilket inte borde behövas. Vi försöker inte få någon bastu inne utan ligger tempen på 22-22.5 grader så är vi nöjda och inte slösar vi varmvatten heller.
Nu håller min sambo på att tappa tålamodet. Jag erkänner att jag är jättedålig på hur sånt här funkar så jag har sagt åt honom att ta hem pann-killen igen för att titta på det. Det är det enklaste sättet, och då får vi det gjort på ett bra sätt. Istället så hör sambon runt med grannar och rattar in nya inställningar så gott som dagligen. På och av med cirkulationspumpar, ändrar kurvor och har sig. Och märker han inte effekt på några timmar så är han där igen.
Jag har försökt läsa mig till hur det funkar i manualen men det känns som att man ska vara ingenjör för att förstå, med alla börvärden, ärvärden osv.
Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara? Eller är det bäst att ta hem en expert igen?
Kanske ni skall ta hem säljarna så de kan visa, de har ju trots allt erfarenhet av sitt hus.
Jag minns för fyra år sen hur jag höll på och experimenterade med våra ackumulatortankar, radiatorer, shuntstyrning mm. Jag var mer eller mindre bosatt i pannrummet i början. Efter nåt år hade jag lärt mig det mesta genom erfarenhet, rattande och inte minst Byggahus forum.
Jag minns för fyra år sen hur jag höll på och experimenterade med våra ackumulatortankar, radiatorer, shuntstyrning mm. Jag var mer eller mindre bosatt i pannrummet i början. Efter nåt år hade jag lärt mig det mesta genom erfarenhet, rattande och inte minst Byggahus forum.
Tack för ditt svar, och vi har också tänkt på det. Men jag tror att pann-killen (om jag fortsätter kalla honom så
) ändrade en del grundinställningar utifrån hur han tyckte att det skulle vara. Och säljarna kanske bara kan tala om att lägg den på kurva fem och ställ det här vredet på ett så ska det funka. Vilket det då kanske inte gör om andra saker också blivit ändrade. Men om det inte löser sig på en vecka så får vi nog göra det!
Klicka här för att svara