47 456 läst ·
50 svar
47k läst
50 svar
NIBE 310P livslängd = 9 år
Om man läser Folksams statistik så ser man att den inte tar hänsyn till sålda enheter dvs statistiken är helt värdelös inte så konstigt att dom som säljer flest har flest skador. Sen är väl inte flvp kända för att hålla så bra blir grymt med timmar på en sån klen maskin och som du skriver själv beräknar tom Nibe en livslängd på 8-12 år.GaH skrev:Byggde ett Myresjöhus som stog färdigt Jan 01 2007. Tyvär ingick en Nibe FIGHTER 310P frånluftvärmepump.
I Maj 2013 slutade kompressorn att fungera. En kostnad på 15 200 kr. Kontaktade Nibe after sales support som tyckte det var tråkigt. Någon support var dock inte att räkna med.
Så här beskriver Nibe sin produkt
FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överaskningar" Beräknad livslängd 8 - 12 år.
En ren bluff. Dålig marknadsföring.
Så här ser haveristattestiken ut. Nibe i klar ledning.
[länk]
Avråder alla som bygger nytt eller byter uppvärmning att inte installera en Nibe produkt.
Mvh GaH
Nibe 310P livslängd 6 år.
Till viss del betalar hemförsäkringen skadan. De görs ett åldersavdrag (i mitt fall 6 år) +självrisk 1500.
Av kostnaden på 15 200 kr får jag 6100 kr. Utslaget på 6 år kostar en Nibe 310P 1500 kr extra om året.
Något man bör ta med i kalkylen när man räknar på värmekostnaden.
Detta gör en Nibe 310P till en dålig investering.
Att det inte är ett måndagsexenplar visa statestiken från Folksam
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.94504!/Frånluft 2010.pdf
GaH
Till viss del betalar hemförsäkringen skadan. De görs ett åldersavdrag (i mitt fall 6 år) +självrisk 1500.
Av kostnaden på 15 200 kr får jag 6100 kr. Utslaget på 6 år kostar en Nibe 310P 1500 kr extra om året.
Något man bör ta med i kalkylen när man räknar på värmekostnaden.
Detta gör en Nibe 310P till en dålig investering.
Att det inte är ett måndagsexenplar visa statestiken från Folksam
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.94504!/Frånluft 2010.pdf
GaH
Vet inte hur du läser Folksams rapport men har man inte med totala antalet sålda enheter kan man inte läsa ut om nått märke skulle vara mera skade drabbat men jag vet att Nibe är stora på flvp men inte hur stora jämfört med andra men du kanske vet ?
Tydligen har IVT blivit medveten om problemet.
Nibe ger 2 år.
IVT utökar nu garantitiden på alla villavärmepumpar till tio år.
sex års garanti på hela värmepumpen inklusive tillbehör och en utökad garanti på tio år för hjärtat i anläggningen, kompressorn.
GaH
Nibe ger 2 år.
IVT utökar nu garantitiden på alla villavärmepumpar till tio år.
sex års garanti på hela värmepumpen inklusive tillbehör och en utökad garanti på tio år för hjärtat i anläggningen, kompressorn.
GaH
Nibe har 3 års garanti och totalt 6 års kostnads fri försäkring som går att förlänga till max 12 år men har för mig att den blivit för dyr att förlänga så det lönar sig antagligen inte på en såpass billig produkt som en flvp. Ivt ställer krav på 2 st service besök för att garantin ska gälla hur mycket ett servicebesök kostar beror på det lokala Ivt ombudet men Ivt anger ca 1500 kr per besök.
Klicka här för att svara