hej!

Tänkte först ha en lvp till garaget som vi håller på att bygger. Sen nu när garaget är nästan färdigt så har även pool-planer dykt upp. Och istället för att ha en lvp till garaget och en lvvp till poolen kan man inte ha samma pump till bägge ändamålen och har någon slags växel därimellan?
Nån som vet eller har nån idé ? för garagevärme behövs inte den tiden poolen ska värmas upp ju.

har ingen golvvärme eller liknande i garaget...

Jag tror inte det är möjligt då pumparna är byggda för helt olika ändåmål, men finns det så är det klart intressant!

Det är inga problem, använd samma pump till båda ändamålen. Perfekt med tanke på att de inte används samtidigt. Prata med säljarna för något värmepumpsmärke så hjälper de dig.

Då vill jag gärna ha tips på värmepump som klarar detta!

Googla på värmepump, ring olika säljare och jämför pris/prestanda/m.m

Eftersom du säger att det fungerar så borde du ju veta någon pump som klarar det?

Jag har aldrig lyckats hitta någon som klarar det!

Finns det en pump som kan värma en pool på sommaren så kan den värma ett garage på vintern. Men det är nog svårt att hitta en lvp/lvvp;)
Ska du ha vattenburet i garaget?

Är öppen för förslag....

Men har precis som TS ingen golvvärme eller liknande i garaget...

Så fritt fram för en lösning vid sidan om golvvärme...

Nej inget vattenburet tyvärr... Men kan tänka mig att man får sätta i ett vattenburet element isåfall!!

Jag värmer både huset och poolen med en CTC pump, inte samtidigt dock:)

Med vanliga radiatorer eller areotemp i garaget så måste det väl vara en kanon lösning.....

Jo, vattenburet i garaget behövs. Det underlättar installationen. Som du ser så funkar det fint för nimajneb och då funkar det för dig:) Googla fram lite tillverkare/säljare som sagt, så får du lite förslag/priser

Vad är mest ekonomiskt, aerotemp eller en vanlig radiator? Kanske behöver flera eller en stor radiator för att ta till godo på värmen ifrån pumpen....

Ska försöka ta kontakt med någon som vet! Känner ingen direkt så det är bra att veta lite hur det funkar innan!!

Det skadar inte med större radiatorer när du använder värmepump.
Lycka till!

peternicklas
Gå till Nibe.se och titta på deras SMO samt 2026 så finns det beskrivningar på hur man gör. Du kan även värma båda växelvis. Är samma princip som när man värmer huset och får varmvatten från samma pump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.