Vi skall byta ut vår gamla volymtank mot en ny tekniktank i vårt värmepumpsystem. VP-systemet är inte inblandat i varmvattnet. I det sammanhanget har vi sett att den separata varmvattenberedaren bara har en (gammal) säkerhetsventil på kallvattenröret som går till beredaren. Vi kanske borde skrota den ventilen. Blir det rätt om vi köper ett ventilrör 2989 på Rinkaby + en säkerhetsventil 2991 och monterar dessa någonstans på inkommande kallvatten till beredaren. Om man skulle vilja byta säkerhetsventilen utan att tappa ur beredaren. Måste vi då sätta ytterligare en kulventil mellan 2989 och beredaren ? Om man tittar på pilen på bilden av 2989 så verkar det som om avstängningen sker så att säkerhetsventilen monteras mellan avstängningen och beredaren och i så fall kan man ju inte plocka väck säkerhetsventilen utan att beredaren töms. Jag blev lite förvirrad .... Hoppas därför på svar. Hälsar Axelman

Bara du håller dig till samma dim. som den gamla säkerhetsventilen så du inte sätter dit en i mindre dim. Någon extra ventil behövs inte, ev. framtida byte av säkerhetsventilen så bryter du inkommande kv för hela huset, släpper trycket i kv, vv ledningarna. Jag brukar stänga t.ex köksblandaren efter jag släppt trycket så vattnet hänger kvar i ledningarna, slipper en massa söl på sig om man befinner sig i källaren.
Avstängningen på ventilröret är för varmvattenkretsen i huset.

Materialet du beskriver funkar till ditt arbete skulle jag tro, men tänk på att det kan vara olika byggmått på ett nytt vs gammalt ventilrör. En rörbit med en koppling kan behövas.

mvh

Redigerat:
Du får inte montera en ventil mellan värmekällan och säkerhetsventilen. Den måste ha direkt kontakt med beredaren utan möjlighet till avstängning. Varför vill du inte värma varmvatten med värmepumpen?

Hej Är det inte heller ok att sätta en kulventil för säkerhetsventilen på radiatorsidan ? Jag tänkte sätta ett "samlingsrör" i toppen av en "tekniktank" och ha en säkerhetsventil i toppen av samlingsröret. Men säkerhetsventilen kanske går att byta om släpper lite på trycket i radiatorkretsen. Vi har kulventiler så att det går att "koppla bort" själva radiatorkretsen. Eller skall man kanske säga: den dagen den sorgen ....... . Hälsningar Axelman

Hej Går det inte nästan lika bra att sätta säkerhetsventilen direkt på den ingående kallvattenledningen till VV-beredaren ? Man skippar ventilröret, typ R-by 2989 ? Axelnab

axelman skrev:
Hej Går det inte nästan lika bra att sätta säkerhetsventilen direkt på den ingående kallvattenledningen till VV-beredaren ? Man skippar ventilröret, typ R-by 2989 ? Axelnab
Det kan du göra, men med ett ventilrör får du ju anslutningar för vacuumventil och säkerhetsventil på köpet. Du bör också ha en backventil på ledningen då, men den får inte sitta så den blockerar säkerhetsventilen i förhållande till beredaren.
Förresten. Ska du inte ha ngn blandningsventil?

axelman skrev:
Hej Är det inte heller ok att sätta en kulventil för säkerhetsventilen på radiatorsidan
Nej, man får aldrig kunna stänga av säkerhetsventilen från värmekällan. Sitter den på toppen av tanken, är det ju enkelt att byta den. Bara att släppa trycket och byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.