4 063 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Nibe Fighter 1210
Har fått HP/MS Larm på min vp och tänkte prova att rengöra cirkulationspumpen för värmebärarsystemet. När man ska tappa ur vattnet för denna krets, hur mycket vatten rör det sig om?
Har kanske tappat ut 6 liter nu och börjar bli osäker på om jag gör något fel. Har stängt två ventiler ovanför värmepumpen (värme fram och värme retur). Har även stängt två ventiler på köldbärarsidan, vilket känns onödigt men jag gjorde det ändå. I manualen står det att "LITE vatten rinner ut, men för att tömma hela systemet måste man lossa en koppling så att resten kan rinna ut." Jag har inte lossat någon koppling än, men 6 liter är väl inte lite, eller?
Alltså jag tappar ur avtappningsventilen under pumpen, nr.76 i manualen. Finns det andra avstängningsventiler som jag har missat?
Har kanske tappat ut 6 liter nu och börjar bli osäker på om jag gör något fel. Har stängt två ventiler ovanför värmepumpen (värme fram och värme retur). Har även stängt två ventiler på köldbärarsidan, vilket känns onödigt men jag gjorde det ändå. I manualen står det att "LITE vatten rinner ut, men för att tömma hela systemet måste man lossa en koppling så att resten kan rinna ut." Jag har inte lossat någon koppling än, men 6 liter är väl inte lite, eller?
Alltså jag tappar ur avtappningsventilen under pumpen, nr.76 i manualen. Finns det andra avstängningsventiler som jag har missat?
Du bör ha ett filter på returen från radiatorerna som jag skulle börja med att rengöra cirkpumpen har en centrum skruv du kan ta bort och kolla så den snurrar lätt. Det brukar sitta avstängning på båda sidor om cp men vet hur det ser ut på din cp.
Jag har ett smutsfilter på returen, men likväl bör jag väl tömma kretsen på vatten. Annars kommer det att forsa vatten på värmepumpen och rinna ner bakom. Jag började med det filtret, men fick inte stopp på vattnet. Så frågan återstår, hur mycket vatten är det i kretsen när man stängt ventilerna?
Jag hittar inget om det i manualen, men motorskyddet har inte löst så då återstår hp alltså. Men just nu vill jag veta hur mycket vatten kretsen rymmer ungefär, någon som kan ge mig en hint? Är det 10 liter? 20?
Det är nog en hel del vatten i VPn. Du har ju 50 liter i VPns mantel til vvb. Exakt hur mycket av det som rinner ut vet jag inte, det kan ju också bero på om växelventilen står rätt. Kanske du skall kolla så att växelventilen fungerar som den skall först. På insidan av den grå motorkåpan finns en liten knapp nedtill. Tryck in den så kan man vrida av motorn. Under sittr en pigg (ungefär som termostatventilerna på element). Ta en bordskniv (för att skydda fingrarna) och tryck in pinnen i botten och släpp sedan och se om pinnen återvänder till högsta läget utan prolem.
Klicka här för att svara