God afton,
Har hängt på Byggahus sedan husköpet för ett år sedan. När man flyttade in fanns redan en värmepump med jordvärme av märket Sirius S2 DX installerad. Får verkligen inte ordning på värmen i huset.
Problemet är att när jag shuntar ner värmen på radiatorerna, sjunker även värmen på tappvattnet. Så om man vill duscha behöver man shunta på värme på elementen, och vill man ha det svalt i huset kan man inte duscha.
Finns inte så många inställningar på VP, så något måste vara felkopplat? Kan inte hitta någon information om Sirius på nätet och deras installationsanvisning är under all kritik.
Börjar bli outhärdligt med 40 C på radiatorerna nu i sommarvärmen.
Har hängt på Byggahus sedan husköpet för ett år sedan. När man flyttade in fanns redan en värmepump med jordvärme av märket Sirius S2 DX installerad. Får verkligen inte ordning på värmen i huset.
Problemet är att när jag shuntar ner värmen på radiatorerna, sjunker även värmen på tappvattnet. Så om man vill duscha behöver man shunta på värme på elementen, och vill man ha det svalt i huset kan man inte duscha.
Finns inte så många inställningar på VP, så något måste vara felkopplat? Kan inte hitta någon information om Sirius på nätet och deras installationsanvisning är under all kritik.
Börjar bli outhärdligt med 40 C på radiatorerna nu i sommarvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt.
Testade att stänga av cirkulationspumpen. Det verkade inte göra någon skillnad öht. Samma värme ut på radiatorerna. Även testat att vrida på den vänstra ratten (skållningsskyddet?) men den satt fast. Bör dock inte påverka?
Kan man bara inte helt enkelt stänga av det slutna systemet med en kulventil?
Testade att stänga av cirkulationspumpen. Det verkade inte göra någon skillnad öht. Samma värme ut på radiatorerna. Även testat att vrida på den vänstra ratten (skållningsskyddet?) men den satt fast. Bör dock inte påverka?
Kan man bara inte helt enkelt stänga av det slutna systemet med en kulventil?
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Finns det inge växelventil som hängt upp sig i halvöppet läge då? Fel på växelventliler verkar ju vara vanligt.
Alltså en ventil som styr om värme mellan VV beredare och husuppvärmning.
Alltså en ventil som styr om värme mellan VV beredare och husuppvärmning.
Tror inte sirius har växelventil den är troligtvis av Dx typ och har en slinga med köldmedia som ligger i acktanken och värmer tanken på så sätt har jag för mig. Det bör finnas nån inställning för min temp i acktanken som vp ska hålla när vp går för värme blir antagligen tanken riktigt het i toppen så då räcker vv bra ändå
Klicka här för att svara