Hej Alla.
Vi har installerat bergvärme i oktober och jag minns att vi hade ett larm om högtryck löst (typ) och att trycket i expansionskärlet då var lågt, vi ringde och killen kom och visade sambon att man kunde pumpa upp det? Nu är trycket återigen lågt och sambon minns inte var man kunde pumpa upp det.. Och jag hittar ingen "pump" någon som har koll? Den larmar inte men känns ändå som att trycket borde vara högre ca 1-1,5? Slänger in lite bilder så kanske någon har koll :-) pumpen är en thermia optimum g3 ImageUploadedByByggahus.se1403356405.075007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1403356415.528504.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1403356424.860464.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1403356433.528309.jpg
Skapa konto

Trycket på vattensidan som du ser på manometern kan vara ok, beroende på vilken höjd det är till högsta punkten i värmesystemet. 1 bar motsvarar 10 meters höjd ca.
Du har även en luftnippel på kärlet där man fyller på luft. Ca 0,5 bar brukar vara lagom i en normalvilla. Du måste släppa trycket med säkerhetsventilen innan du kan kontrollmäta lufttrycket.
Påfyllning av vatten görs med svarta vredet till höger på din bild.

Redigerat:
Så det ser ganska normalt ut? Högsta punkten torde vara element och blandare på övervåningen så ca 5 meter ovan lägsta punkten. Så vattnet fylls på i den där plast cylindern från ovansidan av den? Trodde det var en ventil bara? Tänkte att jag vid tillfälle skulle fylla upp den men det är väl inte vanligt vatten? Utan någon annan vätska? Röris lämnade en 20 liters tunna med sånt iaf :-) bara att skruva loss och fylla eller måste man stänga tillflödet från den?

För att förtydliga. Jag tror du fyller på med det svarta vredet till vinkelventilen som sitter rakt ovanför vredet det står Altech på. (sista bilden)

Din manometer visar 1 Bar som motsvarar drygt 10 meter vattenpelare (Mvp). Mvp är en gammal måttenhet som är lätt att förstå. Ditt cirkulationsystem klarar vid det trycket att cirkulera vattnet med en högsta punkt 10 meter över manometern.
Hoppas det hjälper. :)

stilofunk skrev:
Din manometer visar 1 Bar som motsvarar drygt 10 meter vattenpelare (Mvp).
Nej! Manometern visar att det är 0,5 bar (svarta nålen), den röda nålen som visar 1 bar kan man justera manuellt, den röda nålen brukar man ställa på det tryck som man vill ha i systemet för att man enkelt ska kunna se om det läcker något och för att man ska veta vilket tryck man ska fylla på till.

Nej, det du kallar för "plast cylinder" ska du fylla med den vätskan du fick av installatören då det är vätskan som används för att hämta värme från ditt borrhål.
Ditt röda expansionskärl har inget att göra med den behållaren, det är två helt skilda system.

Det stämmer jag såg fel, det är 0,7 bar, (inte 0,5 bar) vilket räcker, men du kan fylla upp till 1 Bar som den röda visaren är inställd på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.