Senaste dagarna har pumpen förbrukat 30-35 kW. Det har dock i tre dagar varit -1 ute på natten. Svårt att avgöra för min del om det är så för mitt hus. Dock vet jag inte om maskinen är rätt inställd. Firman som installerade kunde inget om maskinen.mailade ctc om hjälp men dom svarar ej. Skulle ni kunna slänga upp lite bilder på era inställningar? Förresten hur stort är erat hus? Har ni justerat elementen och termostaterna? Har ni rumstempgivare inkopplad?

Det som jag blir lite fundersam är att kompressorn arbetar mer ner det är varmt ute än när det är kallt. Vid +5 på natten och +12 på dagen går kompressorn 7h/dag. Vid -1 natt och +12 dag kör kompressor bara 1h/dag. Ska det inte vara tvärtom?

Så länge du har jämn värme inne går nog kompressorn när den ska. Det blir för varmt inne om den går för mycket.

Någon som har erfarenhet av den trådlösa rumsgivare till CTC 408? Funderar på att sälja min trådade och köpa en trådlös? Vill ej dra massa sladdar i huset. Men då är frågan vilken som är bättre och visar korrektare temperatur?

Lite nyfiken bara. Ska inte denna kulventil vara öppen till plastkärlet till bergvärmepumpen? Firman som installera pump lämnade den så
20140505_222229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo det ska vara öppet till exp kärlet.

Så spaken ska dras uppåt så att den hamnar i lodrät läge. Så som den är på bilden är den stängd? Kan dom ha ändrat och gjort om ventilen för att få mer på utrymmet, dvs gjort om ventilen så att den öppnas vågrätt och stängs lodrätt? Har mailat dom men dom svarar ej. Kommer ctc 408 larma ifall den känner av att ventilen är stängd? dvs

Ventilen ska vara öppen dvs spaken åt andra hållet. Vp larmar inte men det kan bli lite fel i brine slangen kärlet är ett expansions kärl som ska ta upp ev variationer i nivå pga temp ändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.