P
Vilken temperatur vill du ha i teknikrummet?

mycke_nu skrev:
Jag skulle nog fundera på någon form av lösning där värmen tas till vara i huset under uppvärmningssäsongen och i första hand ventileras ut under sommaren. Först när ventilation inte räcker skulle jag starta en AC.
Jo, det skulle jag också vilja. Men jag har haft proffshjälp med planeringen av ventilationen och ventilationskonsulten påstod - trots en del ifrågasättande från mig - att det inte går att återvinna värmen från teknikrummet på något bra sätt eftersom luftflödet skulle behöva bli så mycket större från teknikrummet än från kringliggande utrymmen (i praktiken skulle jag få för dålig avluftning i badrummet). Har senare insett att jag nog kunde löst det med separat kanal från teknikrummet, men det insåg jag inte då och det är för sent nu.

Men ventilation under sommaren kan ändå vara relevant. Har tänkt i de banorna tidigare men glömt bort det nu, så tack för det påpekandet!

Vad tror du/ni om att sätta en mekanisk ventilation direkt i ytterväggen (luftintag längst ner, bakom botten av rackställningen och mekaniskt utblås högst upp), låta den gå konstant och sedan köra AC:n bara som komplement?

electroluxaren skrev:
Vilken temperatur vill du ha i teknikrummet?
Så att mina datorer mår bra. Inte jätteviktigt om det blir 17 grader eller 23 grader antar jag, men helst inte varmare än så i alla fall.

Tack alla för bra tips i den här tråden. Det landade i följande:
- en tilluftsventil vid golvet
- en frånsluftsventil strax under innertaket, försedd med badrumsfläkt (dock ej fuktstyrd)
- en luft-luft-värmepump som komplement

Eller, tja, utrustningen är på plats i alla fall, men regleras än så länge manuellt. Återstår alltså att programmera styrningen så att det funkar bra vid alla temperaturer. Tänker mig att slå av badrumsfläkten när yttertemp överstiger önskad innertemp, och då istället kyla med värmepumpen. Men ändå dra igång badrumsfläkten en stund då och då så att det blir lite luftväxling (värmepumpen vispar ju bara runt och kyler innerluften, byter inte ut den). Bör gå att fixa med mitt fina KNX-system:).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.