Hej!

Jag har en Nibe F370 flvp med golvvärme i en platta på mark, 60kvm. Under vintern så låg framledningen på ca 40 grader och returen på ca 34 grader. Det är ca 4 meter 22mm prisolrör fram till golvvärmefördelaren.

Nu på våren har vi problem med de stora temperatursvängningarna och trögheten i systemet, så jag har satt min. framledning till 34 grader och höjt kurvan så framledningen går mellan 34-41 under dygnet.

Problemet vi har är att sedan någon månad tillbaka så ligger returtempen nästan konstant på 25 grader! Det är ovanligt kallt på golven. Om jag öppnar luftningsventilen på golvvärmefördelarens varma del så känns vattnet kallt (uppskattningsvis ca 25-30 grader) trots att det står på vp'n att framledningen är 40 grader!

Shunten i vp'n står i autoläge och på nästan 10 varje gång jag har kollat.

Snälla, har ni nån idé?

Låter som du har ett lågt flöde. Har du rumstermostater till golvslingorna?

Göran.W
Kan vara givar fel med tror jag.
Pumpen tror den värmer till 40 grader och stänger av när det bara är kanske 30 grader.
Att shunten står på max är för att den känner av att framledningstemperaturen är för låg.

Fungerar cirkulationspumpen? låter som att du inte har något flöde i systemet.

lordi skrev:
Låter som du har ett lågt flöde. Har du rumstermostater till golvslingorna?
Nej, inga termostater, slingorna är helt öppna. Men det känns ju onekligen som att det inte flödar som det ska?

Göran.W skrev:
Kan vara givar fel med tror jag.
Pumpen tror den värmer till 40 grader och stänger av när det bara är kanske 30 grader.
Att shunten står på max är för att den känner av att framledningstemperaturen är för låg.
Det va ett intressant förslag som jag inte hade tänkt på. Ska försöka se om det kan vara fallet.

Det som talar emot är att framledningen känns väldigt varm om man känner på rörkopplingarna under vp:n. Dessutom så "brusar" det inte i fördelaren som det brukade göra förr, vilket tyder på att det är flödet som det är fel på.

Men jag förstår inte hur det kan vara fel på flödet? Jag har verifierat att pumpen snurrar.

Pumphjulet kan ha lossnat från axeln. Faktiskt inget ovanligt fel.
Eller så är skovlarna uppslitna. :confused:

P
Låter som cirkpumpen gett upp.

Det bör/skall sitta ett smutsfilter på returen från värmesystemet. Kolla så inte detta har satt igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.