Testade samma fråga på värmepumpsforum.com men där verkar det ju helt dött.

Jag bor sedan i januari i ett hus med en Panasonic Duo Scroll 15 som inte uppför sig som den ska.
Redan den sista januari ringde jag firman som gjort installationen för då hade den stannat en natt och det var blott 16 grader varmt inomhus. De sa då att de skulle komma under helgen annars skulle de höra av sig veckan efter. De kom inte och hörde förstås inte av sig, men pumpen återupptog sin funktion så jag lät det bero. Sedan dess har den dock nu och då betett sig märkligt. När det är lite kallare (0 - -15 grader) så lever den om mer än vad jag tycker att den borde. Det är två samtidiga högfrekventa toner som låter ungefär som när man snurrar ett plaströr snabbt i luften. Nu har den under fem dygn i rad fungerat dåligt och enbart gett kall (rumstempererad) luft under långa perioder. Det verkar vara så att när det mitt på dagen är lite varmare ute så hoppar den igång och fungerar igen. Den visar ibland felkod H11 som står för "Abnorm eller avbruken kommunikation mellan inner- och ytterdel" eller något i den stilen. Men det kan ha att göra med att jag brutit strömmen i försök att reset:a den.
Jag (och min far som installerat en del vp:ar i sin dag men nu endast ställt diagnos per telefon) att det rör sig om brist på köldmedium. Vad tror ni?

Nästa problem är att den del som sitter i källaren ger ifrån sig mycket lägre temperaturer än den på övervåningen. Installatören menar att "den ger mest värme där det går lättast att värma". Ungefär så konstigt uttryckte hon sig. Jag tycker att båda innerdelarna borde värma lika bra. Även om jag stänger av delen där uppe får jag inte ut mer i källaren. Vad kan detta bero på?

Eventuella felskrivningar skyller jag på mobilen.

Är det garanti kvar på installation och el pump? Ring i så fall direkt och kräv åtgärd.
Låter som att du behöver ha ut en kunnig och erfaren person med kunskap om just Panasonic Duo.

Jo det är garanti kvar men hon jag pratat med har varit högst ovillig att skicka ut någon och tycker inte att det låter som om något är fel. Det som är lite konstigt är att mellan strejkperioderna då ger den mycket värme ut (iaf på entreplan) men sedan lägger den bara av. Hon sa att det lät som en inställningsfråga, men om den går när jag lägger mig för att sova och har stannat på morgonen och det är mycket kallare i huset då förstår jag inte hur det skulle kunna ha med inställningen att göra. Men senaste samtalet röt jag ifrån (fast ganska sansat) och då sa hon att de hör av sig för att boka en tekniker.

Är det någon med erfarenhet av duo-maskiner som kan säga om ni får ut samma temperatur(höjning) ur båda innerdelarna?

Har ingen dua-maskin, men kan man inte ställa in delarna separat? Dvs exempelvis så att den ena ger 21C och den andra 18C?
Hur prioriterar pumpen i så fall värmen mellan innerdelarna om det är kallt ute och värmen helt enkelt inte räcker till båda innerdelarna?
Kör du pumpen i autoläge el i heatläge?

En fjärrkontroll till vardera så jag kan ha olika temperaturer på dem. Jag vet inte hur den prioriterar när det är kallt annat än att den alltid ger mer uppe. När det är så varmt som idag, +10°C, borde den kunna ge bastuvärme på båda men icke.
Just nu ser det ut såhär:
Nere
Rumstemp: 18
Inst. på fjärr: 30
Ut från VP: 33,2

Uppe
Rumstemp: 21,5
Inst. på fjärr: 23
Ut från VP: 44

P
Vad är det för storlek effektmässigt på innedelarna?
Uppe är tempökningen ok från 21,5 till 44 beroende på hur du mäter och fläkthastighet
Nere är det då sämre
Mät med full fläkt och tala om nya värden mät vid luftintaget resp i utblåset
Styrningen sker med hjälp av expansionsventiler en till varje innedel
Om utedelens prestanda är 15000 BTU så är det vad innedelarna får dela på. Någon prioritering är inte programmerad.
Om man bara kör en innedel kommer den att kunna gå på max vad den skall tex 9000BTU.
Har du inte kopplat isär elen mellan delarna skall du inte få H11
Så antingen har du dålig kontakt i anslutningarna eller kretskortsfel
Ljudet behöver man nog höra för att veta var det kommer i från

Jag vet inte siffror i BTU men utedelen är på typ 7 kW och innerdelarna på just över hälften av det, minns inte exakt.

Nyss körde jag bara nere inställd på 30 grader och då höjde den från 18 till 36. Sen stannade den. Nu är den på g igen men kommer inte upp till mer än 32,2

Nu händer det grejer här! Det har just varit hit en jeppe från firman som gjort installationen och konstaterat att det sannolikt är fel på något kretskort. Troligen (ok, nästan helt säkert men man vet ju aldrig med elektronik) ett som delas av båda inneenheterna då de ger samma felkod och de hade inte fått något fel på en DUO förut så han visste inte.

Dessutom visar det sig att jag blivit felinformerad i telefon. Det är inte identiska enheter inne, utan den där uppe har tilläggsiffra 7 och den nere 9.

Jaja, de kommer väl så småningom och byter något kretskort så får vi hoppas att det hjälper.

Gott. Hoppas det löser sig då. Det lär du kanske inte märka förrän nästa vinter, men ändå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.