SSSS
Jag har ett hus från -78 på 150m² med direktel, en kamin samt en luft/luft-pump (Panasonic från -06). Har bara bott i huset i en månad så kan inte uttala mig om hur förbrukningen är än. Däremot hade de tidigare ägarna (2 vuxna + 1,5 barn) denna förbrukning förra året. Dock bodde ingen i huset i dec & jan nu i vinter.

el.jpg

Så det verkar vara i mitt tycket en ganska OK förbrukning med tanke på storleken på huset. Och jag skulle helst inte vilja göra något under första året men då pumpens fläktmotor har ett mycket högt missljud (Lagerhaveri?) Känner jag att jag ändå måste göra något ganska snart.

Så jag har fått pris på att byta ut min gamla mot en ny Mitsubichi FH35 för 15490:- efter rot.

Alternativet är att försöka laga min gamla, men en ny fläktmotor kostar runt 2000:- och då pumpen nästan är tio år känns det lite ovärt...

Såhär sitter pumpen idag och jag antar att det är lika bra att sätta den nya på samma ställe.
Planlösning llvp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så mina frågor är:
  • Är det värt att försöka reparera min gamla pump?
  • Är Mitsubichi FH35 ett bra val?
  • Verkar innerdelens placering OK?
  • Hur mycket bättre är dagens LLVP mot en från 2006?

Redigerat:
SSSS
pelle242 skrev:
Vad är det för panasonic mer exakt? Kanske någon av dessa passar [länk] . Lite billigare i så fall.
Om du är händig och kan fixa den själv för 1500 så kör på det. Det kommer ta väldigt lång tid att tjäna in en 15k med skillnaden mellan pumparna.
Hej, tack för tipset

Har en CS-XE9CKE / CU-XE9CKE så från din länk finns motorn till den för 1500:- (plus frakt?). Hur lång livslängd har en pump från 2006? För om den troligen bara håller något år till ändå känns det ju inte så kul att lägga ner 10% av vad en ny kostar på den befintliga.

P
Pumparna har blivit bättre och FH 35 är mycket bättre än de flesta
Men kan man byta motor själv och samtidigt rengöra innedelen är detta ett bra alternativ
Omöjligt att avgöra hur länge till panasonicen vill vara med
Byter du till FH35 lär du märka detta,fast då inte, en jätte skillnad den är ju dessutom kraftigare minst 1kW mer. Passar din storlek på hus mycket bättre

Redigerat av moderator:
Lager till motorn kostar inte många kronor att köpa och det går att byta själv om man är lite händig.
Min Panasonic är nu inne på 11:e året o grannens är nog inne på 15året vad jag har förstått.

Akahigi
SSSS skrev:
Jag har ett hus från -78 på 150m² med direktel, en kamin samt en luft/luft-pump (Panasonic från -06). Har bara bott i huset i en månad så kan inte uttala mig om hur förbrukningen är än. Däremot hade de tidigare ägarna (2 vuxna + 1,5 barn) denna förbrukning förra året. Dock bodde ingen i huset i dec & jan nu i vinter.

[bild]

Så det verkar vara i mitt tycket en ganska OK förbrukning med tanke på storleken på huset. Och jag skulle helst inte vilja göra något under första året men då pumpens fläktmotor har ett mycket högt missljud (Lagerhaveri?) Känner jag att jag ändå måste göra något ganska snart.

Så jag har fått pris på att byta ut min gamla mot en ny Mitsubichi FH35 för 15490:- efter rot.

Alternativet är att försöka laga min gamla, men en ny fläktmotor kostar runt 2000:- och då pumpen nästan är tio år känns det lite ovärt...

Såhär sitter pumpen idag och jag antar att det är lika bra att sätta den nya på samma ställe.
[bild]

Så mina frågor är:
  • Är det värt att försöka reparera min gamla pump?
  • Är Mitsubichi FH35 ett bra val?
  • Verkar innerdelens placering OK?
  • Hur mycket bättre är dagens LLVP mot en från 2006?
Jag hade samma situation som du i januari förra året. Lade 800 på att skicka motorn till en kille som bytte lager i den. Tyvärr dog kretskortet ute i somras :S

Min var en Toshiba från 06...

Då blev det en FH35 i huset och en SF25 i garaget (har garaget i bv). FH35 har varit mycket bra så hör långt. Ger värme ner i lägre utetemp, tror jag är största skillnaden.

Var hittar man den killen? :)

P
Det kan vara vanskligt att byta lager, har själv bytt åtskilliga, det beror på vilken motor det är.
De enda lager som inte låter som nya är SKF, de kostar runt en hundring styck, 2st finns i motorn även om man eg bara behöver byta det ena. 608zz heter modellen.
Då får man lager med stålkulor som även de efter en tids användning blir defekta av magnetisk korrosion.
Vill man undvika detta sätter man in keramiska lager. Dessa kostar betydligt mer om man nu inte köper på Feltema. Åter igen måste man köpa kvalitet så att de inte låter från början.
De nya fläktmotorerna som säljs av ovanstående företag har keramiska lager av hög kvalitet.
Tveksamt att det är lönt att byta bara lager om man nu inte tycker det är roligt.
Fördelen med att byta motor eller lager är att man måste plocka bort så mycket av delarna på innedelen att det blir jättelätt att rengöra, vilket man ändå måste göra lite då och då. Har din pump varit rengjord någon gång sen den sattes upp?

Akahigi
Jag skickade hela min motor till http://www.owesvp.se

Tror det landa på 900kr ink frakt.

Tills dess att kretskortet pajade var den jäkligt tyst :)

SSSS
electroluxaren skrev:
Det kan vara vanskligt att byta lager, har själv bytt åtskilliga, det beror på vilken motor det är.
De enda lager som inte låter som nya är SKF, de kostar runt en hundring styck, 2st finns i motorn även om man eg bara behöver byta det ena. 608zz heter modellen.
Då får man lager med stålkulor som även de efter en tids användning blir defekta av magnetisk korrosion.
Vill man undvika detta sätter man in keramiska lager. Dessa kostar betydligt mer om man nu inte köper på Feltema. Åter igen måste man köpa kvalitet så att de inte låter från början.
De nya fläktmotorerna som säljs av ovanstående företag har keramiska lager av hög kvalitet.
Tveksamt att det är lönt att byta bara lager om man nu inte tycker det är roligt.
Fördelen med att byta motor eller lager är att man måste plocka bort så mycket av delarna på innedelen att det blir jättelätt att rengöra, vilket man ändå måste göra lite då och då. Har din pump varit rengjord någon gång sen den sattes upp?
Kanske man ska prova att byta bara lagret, och blir det inte bättre eller att man inte får ihop pumpen så får man stå sitt kast och byta ut hela skiten... Känns iaf bra att det börjar bli varmare ute så man inte har sån tidspress på sig. Det finns ingen guide på hur man gör när man ska byta lagret?

Om det har varit rengjord eller ej vet jag inte riktigt men den skulle ha varit servad iaf förra året,

Men lagret har alltså dimensionerna 8x22x7?
http://www.skf.com/group/products/b...w/index.html?prodid=1050076080&imperial=false

Redigerat:
P
Det är rätt lager
Beroende på motor går du olika vägar
Svarta motorer delar man plåtgavlen från plasten, plast kan gå sönder men gör ingenting
Har man rätt verktyg drar man isär, annars kan man hammare och dorn knacka försiktigt i uttagen
Sen är det fram med lödgolven för tag lösa loss kretskortet
Därefter är det enkelt att ta i där resten
Vita motorn är mycket enklare då du kan ta ut hela rotorn direkt
Lagren skall helst pressas av och pressas på
Knacka med extrem försiktighet går också
Se bara till att inte magnetkärnan flyttar sig samtidigt.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
electroluxaren skrev:
Det är rätt lager
Beroende på motor går du olika vägar
Svarta motorer delar man plåtgavlen från plasten, plast kan gå sönder men gör ingenting
Har man rätt verktyg drar man isär, annars kan man hammare och dorn knacka försiktigt i uttagen
Sen är det fram med lödgolven för tag lösa loss kretskortet
Därefter är det enkelt att ta i där resten
Vita motorn är mycket enklare då du kan ta ut hela rotorn direkt
Lagren skall helst pressas av och pressas på
Knacka med extrem försiktighet går också
Se bara till att inte magnetkärnan flyttar sig samtidigt.
Tack för beskrivningen!

Du skriver ovan att man eg bara behöver byta ut det ena. Är det som man behöver byta ut det som sitter framför kretskortet?

Och kan man få bort det med en avdragare utan att löda bort kretskortet?

fmotor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Det brukar vara detta som syns märks väl om man snurrar på det
Vanskligt att ta bort det utan att först demonterat kretskortet men borde gå om man är försiktig

SSSS
Beställde en ny fläktmotor med keramiska lager från http://www.varmepumptillbehor.se/ idag, så kommer att byta hela motorn. Får hoppas att bytet går bra =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.