Hejsan, har en Bosch 9kw bergvärmepump sedan ett år tillbaka som jag har loggat elförbrukningen på och upptäckt en sak som jag behöver hjälp med.
Förbrukar kompressorn olika kwh vid olika driflägen och temperaturer?, Har fattat det som jag har en vanlig on/off kompressor och i min värd så borde den dra lika mycket när den är igång?
Förra hösten/Vintern så tog hela pumpen ca 2,5kw när den var igång, men nu när jag tittar så har den gått upp ända till 3,5kw? Den enda inställningen jag ändrat är varmvattnet från ekonomi till komfort, men den har jag ändrat tillbaka nu.
Ideer om hur det funkar?

Kompressorn drar något mer ström ju kallare KB in och ju varmare vatten du vill ha på VB-sidan.

Alltså ju större skillnad du har mellan kalla (inkommande från berget) och varma sidan (värme till element/vvb) ju hårdare får kompressorn jobba.

Dock låter det som att din förbrukning gått upp en hel del, har du kollat dina smutsfilter?
Vad har du för temperatur på KB in/ut samt temp på värmebärare in/ut?

Din bosch är väl samma maskin som IVT 9 vid inkommande KB 0°C och utgående varmvatten 50°C skall kompressorn enligt manualen förbruka 2,6kW.

Datablad med tekniska specifikationer för Greenline HT Plus värmepump, fokus på effekt vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Smutsfiltren hade jag på "att göra listan" idag, så får vi se om det gör någon skillnad..Provar att ladda upp en bild med temperaturer för köldbärarvätskan..
Graf med temperaturfluktuationer för köldbärarvätskan i en värmeväxlingsanläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.