1. Det är två separata system med varsin pump X ganska låg 1-2 grader Y-Z ska vara 6 grader
2. Delta styrs av flöde, inte kurva. CP hastighet och ev fasta strypningar på någon radiator.
3. Brukar vara kalenderfunktion i styrdatorns inställning.
4. Kan bara svara för min 10 år gamla Nibe. Eltillskott när integralvärde passerar under en viss nivå och bortkoppling när visst antal gradminuter hämtats igen. Tror att även IVT lämnat sin proportionerliga hysteresstyrning till förmån för en mer integrerande del, men här får IVT folket uttala sig.

Hybridnyckel skrev:
Okaj, nya termer igen. Kan delta vara skillnaden fram-retur kanske? Men cp då?

Det är en nibe F1255 4-16kW.

Aha! Cirkulationspump?
Den har styrda cp efter deltat (skillnaden mellan fram och retur) både på varma samt kalla sidan så om den är rätt inställd ska den sköta allt sånt själv. Man får ange vid installation men går att ändra senare vilken typ av värmesystem man har radiator eller golvvärme eller blandat samt Dut dvs hur kallt det blir där man bor sen ställer vp in deltat efter det. Det man i vissa fall bör justera är gradminuter för start av kompressor som står på -60 som default och det tycker jag ger lite onödigt många starter. Nibe har en utmärkt usb loggning där man ser de flesta temperaturer bra om man vill justera in vp eller söka efter ev fel.

MagHam skrev:
1. Det är två separata system med varsin pump X ganska låg 1-2 grader Y-Z ska vara 6 grader
2. Delta styrs av flöde, inte kurva. CP hastighet och ev fasta strypningar på någon radiator.
3. Brukar vara kalenderfunktion i styrdatorns inställning.
4. Kan bara svara för min 10 år gamla Nibe. Eltillskott när integralvärde passerar under en viss nivå och bortkoppling när visst antal gradminuter hämtats igen. Tror att även IVT lämnat sin proportionerliga hysteresstyrning till förmån för en mer integrerande del, men här får IVT folket uttala sig.
tack för svaret då kan TS sortera lite mer...
reglerteknik när det gäller värmesystem är ju bara på tillförd värme....det gör ju att avsvalningen hela tiden varierar och därför blir regleringen lite sämre då man får överskott på värme ibland samt underskott om tempen faller snabbare än effekten på VP+tillskott

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.