1 015 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Alternativ uppvärmning som komplement
I min brf(8 lägenheter)har man satt in 2st nibe (2025?) Luft vattenvärmepumpar. Kruxet är att dessa skulle motsvara ca 75% av värmebehovet, vanligtvis har man elpatroner som ska täcka resterande men här har man satt in patronerna till varmvattenberedaren istället. Som komplement har vi den gamla oljepannan. under mina 4år har oljepannan gått under ca 1månad då en givare i utedelen blivit vattenfylld och tyckte det var 25grader istället för -5.
Nu har vi fått skorstenen utdömd och måste besluta om vi ska reparera skorstenen (man sätter någon plåtslang i skorstenen, ca 20000kr) eller inte?
Jag tycker det känns värdelöst att lägga pengar på en oljepanna, vem vet hur länge den håller eller vad oljepriset är om 5 år?
Men vad har vi för val? Är det någon som har erfarenhet av dessa val?
Nu har vi fått skorstenen utdömd och måste besluta om vi ska reparera skorstenen (man sätter någon plåtslang i skorstenen, ca 20000kr) eller inte?
Jag tycker det känns värdelöst att lägga pengar på en oljepanna, vem vet hur länge den håller eller vad oljepriset är om 5 år?
Men vad har vi för val? Är det någon som har erfarenhet av dessa val?
Oljapanna är ju helt värdelöst. Måste underhållas och dyrare än direktel. Sätt ett lock på skorstenen, sälj oljan som är kvar och kör oljepannan på elpatron eller ersätt den med en elpanna. I en BRF hade jag inte velat ha en lösning som innebär att man måste elda, för då är det någon som måste sköta om det.
Om problemet är att ni inte kan få tillräckligt kraftig huvudsäkring så hade jag tittat på möjligheterna att använda en varmvattenberedare med värmepump.
Om problemet är att ni inte kan få tillräckligt kraftig huvudsäkring så hade jag tittat på möjligheterna att använda en varmvattenberedare med värmepump.
Redigerat:
Klicka här för att svara