4 893 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Thermia optimum G2 tappa och fylla värmesystemet
Halva mitt värmesystem består av järnrör som börjat läcka i några skarvar och det är dags att byta ut.
Jag har en Thermia optimum G2 som jag inte är riktigt kompis med och har svårt att hitta något svar i bruksanvisningen. Att stänga av värmepumpen, stänga kulventilerna till radiatorsystemet och tappa halvan som jag vill byta ut är inga problem. Hur gör jag när jag har installerat de nya rören och ska fylla systemet igen? Jag har en ventil att fylla med men hur kör man enbart circulationdpumpen till systems är avluftat.
Hittar bara 5 driftslägen:
OFF - helt avstängd
AUTO - drift med både kompressor och tillsats
VÄRMEPUMP - Endast kompressor TILLSATS - Endast elpatron
VARMVATTEN - Endast varmvatten.
Eller är det bara ställa in på auto och springa runt och lufta alla element?
Jag har en Thermia optimum G2 som jag inte är riktigt kompis med och har svårt att hitta något svar i bruksanvisningen. Att stänga av värmepumpen, stänga kulventilerna till radiatorsystemet och tappa halvan som jag vill byta ut är inga problem. Hur gör jag när jag har installerat de nya rören och ska fylla systemet igen? Jag har en ventil att fylla med men hur kör man enbart circulationdpumpen till systems är avluftat.
Hittar bara 5 driftslägen:
OFF - helt avstängd
AUTO - drift med både kompressor och tillsats
VÄRMEPUMP - Endast kompressor TILLSATS - Endast elpatron
VARMVATTEN - Endast varmvatten.
Eller är det bara ställa in på auto och springa runt och lufta alla element?
Om du höjer värmestoppet på värmepumpens instälningar "kurva" så kommer cirkulationspumpen bli att snurra oavsett temp ute.
Alltså då höja värmestoppet så det blir en off symbol på den.
Men vad jag tycker så brukar det då alltid vara smidigare att lufta med cirkulationspumpen av, så luften inte åker runt i hela värmesystemet,
Alltså då höja värmestoppet så det blir en off symbol på den.
Men vad jag tycker så brukar det då alltid vara smidigare att lufta med cirkulationspumpen av, så luften inte åker runt i hela värmesystemet,
Ok, så att stänga av hela pannan och fylla på samt lufta alla radiatorer och sen slå på systemet igen på auto borde räcka? Tänkte att ja borde köra runt systemet efter och få loss ev luft som står. Men då kanske man måste ha igång värmen oxå för att det ska ge något? Är det överkurs och det räcker att lufta igen när det blir kallt?
Ja stäng av värmepumpen och lufta systemet du och sedan kan du klicka igång VPn och låta det gå några dagar och sedan göra samma sak igen och lufta.
Bäst är att luft när vattnet är någorlunda varmt då luften har lättare att släppa ur varmt vatten.
Bäst är att luft när vattnet är någorlunda varmt då luften har lättare att släppa ur varmt vatten.
Klicka här för att svara