Jag har en ivt värmepump som löser ut på presostat hög samt elkasett.
Jag har gjort som det står i boken att öppna ventiler samt att lufta elementen,pannan samt släppt på skruven till cirkulationspumpen,rengjort filter. Det verkar inte vara nån luft i systemet.
Bypass ventilen bytes för ett par år sen till en Lk armatur emv 110.
Cirkulation pumpen bytes nyligen då den gamla ibland fastnade, sitter nu en wilo smart.
Det känns som om att pannan bara värmer och värmer och inte skickar runt det i radiatorerna fast å andra sidan som idag när det är 22-23 grader varmt så borde den inte värma radiatorer och lösa ut på presostat hög av den anledningen!?
Båda cirkulationspumparna går om vi funktionstestar dom via service menu.
Värden vid presostat hög.
Retur rad gt1. Till 18,5 Nuv: 25
Ute Gt2 22,5
Varmvatten Börv 51,0 Nuv 56,3
Kompressor 90,5
Värmebärare ut GT8 60,4
Värmebärare in GT9 53,3
Köldbärare in GT10 42,2
Köldbärare ut GT11 122,5
Det som jag spontant utan att ha nån i erfarenhet av sånt här är att det är stor skillnad på köldbärare in och ut...?
Sen tog jag bort bypass ventil om det nu är rätt ord och stängde av pumpen, sen satte jag på den igen och tittade på hur den öppnar och stänger. Den verkar bara röra ett halvvarv åt gången och inte åt samma håll varje gång utan den snurrar typ sporadiskt känns det som...
Om man tittar på bypass ventilen så ska ju enligt bilden där det visar A och B, rundningen ska bara vara neråt eller uppåt men min står lite snett åt sidan eller i bland lite hur som...

Nån som kan hjälpa mig? :)

mvh

• Närbild på en LK armatur emv 110 bypass-ventil med snett ställd justeringsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK Armatur bypassventil EMV110 installerad nära rör i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Bild på en bypassventil på ett värmerör, nära isolerade delar, med synliga inställningar som kan vara felaktigt inställda.
    Skapa konto
Hur gammal är maskin? Hade samma problem på min 2 år gamla premiumline. Slutade med först byte av interna cirken sen båda styrkorten. Styrkortet funkade antagligen inte och körde cirken till den skar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.