Har ett 1,5 planshus med källare på 104 kvm som är tilläggsisolerat. Vattenburen värme med gammal oljepanna som jag nu vill byta ut. Vad behöver jag? Fått offerter på jord och luft/vatten och det är samma kostnad. Med jordvärme får jag ngt lägre driftskostnader och jag slipper en utedel som väsnas. Med luft/vatten slipper jag demolera hela den uppväxta trädgården. Kan verkligen inte bestämma mig. Hjälp!

Var i landet finns huset?

På landet i södra Skåne.

Jordvärmen var t.o.m. 7000 kr billigare konstigt nog. Har en tomt på 3000 kvm men bara en viss yta som jag kan gräva på. Resten består av trädytor som jag inte vill ta ner. Återställningen av gräset kostar ngn slant också. Har 350-400 kvm yta att få ner 250 m slang.

Det är alltså inte berggrund så nära under marken att du kan borra för bergvärme?
Det skulle ju spara trädgården.

Med rätt kvalitet på grejerna behöver väl inte en utedel väsnas så förskräckligt.
Den går ju som intensivast på vinterhalvåret, och då sitter man väl ändå inte ute i trädgården.
Inte ens i södra Skåne :)

H
Fördelen med berg eller jordvärme är att de levererar när det är kallt.
Luft vatten drar väl mer ström ju kallare det blir.
Men nede i Skåne kanske det kvittar

• Gilla
Linda__mark
  • Laddar…
Tror inte det finns en berggrund här. När det gäller oväsen från utedel på en luft/vatten kanske jag är petig men det är väldigt tyst här ute och jag får för mig att ett ev surrande kommer störa mig i kvällssolen.

...är det dumt att köra elpatron under semestern för att slippa fläkten?😌

Varför köra värmepumpen över huvud taget på sommaren?
Är det för att få varmvatten? I så fall kan du ju komplettera med en enkel elberedare.

Här är värmepumpen (bara en luft/luft, men den är enda värmekällan) avstängd april - september.
Vatten värmer vi med en el-beredare.
Och trots att vi har ett något större hus än grannen, som dessutom bara bor halvtid i sitt hus ensam,
har vi två hos oss lägre elförbrukning.
Varför? Han värmer sitt varmvatten med bergvärmepumpen, så den måste "gå jämt".

För övrigt så märker jag inte av utedelens ljud om jag inte är inom en meters avstånd.
En luft/vatten-utedel borde inte behöva låta mera.

Jag har bergvärme och skulle aldrig vilja ha luft/vatten för det är så sköt och tyst här. Jordvärme är väl lika bra och om man kan komplettera med en enkel vvb så blir det väl perfekt. Jag har ingen vvb men funderar starkt att lägga till en sådan.

Jag bor i norra Skåne och för mig skulle bergvärme kosta 30 000 mer än luft/vatten och så kallt blir det inte i Skåne så att den skillnaden tjänas in. Min klarar sig ner till ca - 15 innan elpatronen får hjälpa till

M
Stora nackdelen med luft/vatten är att den som Thomas säger väsnas så in i bänken även om dem kallas tystgående (tycker jag).

Annars så vill jag minnas att de lärde på värmepumpsforum påstår att det nästan går på ett ut under en livscykel i Skåne. Bergvärmen går billigare i drift men man kan köpa många år av tillskott för de 30-50 000:- som man får över om man väljer luft/vatten istället.

Idag klarar dem ju sig ner till -20 med rätt bra COP och det är ju inte många dagar om året som det är -25 nere i Skåne.

Har inte ont av fläktljud på vintern men på sommaren vill jag inte bryta lantlivets tystnad. Lite frågande om varför jordvärmen var billigare än luft/vatten.

På sommaren går den endast för varmvatten så det är inget att bekymra sig för

Vi har vid vårt fjällnära fritidshus en Thermia luft/vatten värmepump. Vi hade en del strul initialt med den. Det berodde på det kalla klimatet, och stor isbildning.

Det problemet lär man inte ha i Skåne. Men vi fick utedelen utbytt av Thermia för några år sedan, den förra hade i princip frusit sönder. Den nya är otroligt tyst. Man hör den om man ställer sig en halvmeter ifrån, och då är det inte fläktljud, utan ett svagt "ventilationsljud" från luften som blåser ut ur den. Det hör när man står så nära att man även känner luftströmmen. ochs så är den rätt ljudlig när den frostar av, det låter en del om vattnet som forsar ned i avfrostningsrännan, som ett vattenfall under några sekunder.

Den första utedelen var också tyst, men var möjlig att höra, den nya är osannolikt tyst.

Observera att den pumptypen har sin kompressor i innedelen, utedelen innehåller bara en radiator och en fläkt. Det finns andra fabrikat, där hela värmepumpen med kompressor sitter ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.