Karl_Pedal skrev:
Det absolut bästa hade ju varit om man kunde styra på väderleksprognos.
Ja.
Inom reglerteknik brukar man ju ofta hänföra styrningen till s k PID (Proportionerlig, Integrerande och Deriverande del)...

Derivatan på temperaturen visar ju om den håller på att falla, och innebär en slags "reaktiv prognos" över förloppet
En "proaktiv prognos" vore att mata styrenheten med väderleksrapporten från SMHI så att man kan värma lite extra innan den kyliga natten är som värst. Ungefär som att växla ner bilen innan uppförsbacke. Inga pumpar tillämpar detta vad jag vet.

På den integrerande delen av styrningar som används av de flesta VP idag så borde "åldersfaktor" på integralskuld införas i de driftlägen när kompressorn går långa perioder. På det sättet skulle översvängningsfenomen kunna dämpas.

Det finns mycket kvar att göra på reglersidan inom värmepumpstekniken.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
De allra flesta har inga problem med att hålla jämn värme inne enbart reglerat av vp om man justerar in den rätt flera parametrar gör även inregleringen svårare och skulle det vara några rum som får fel temp går det använda termostater.

smurfen72 skrev:
...flera parametrar gör även inregleringen svårare...
Om du refererar till mitt inlägg så hade jag inte som tanke att föra in fler parametrar för "vanliga" slutkonsumenter.
En hel del kan stödjas i en mer innovativ ingenjörsvetenskap hos de som skriver programvaran för styrningen - ev i samarbete med elleverantörer, SMHI etc

Problemet i mitt fall är ju att det är så olika förutsättningar mellan norra och södra sidan att det skulle behövas två separata system (i och med att Nibe rekommenderar att man kör fullt blås i slingorna för att få bäst verkningsgrad). Men diskussionen i tråden har gett mycket bra idéer.

Det blir inte bättre verknings grad för att man kör fullt blås det är slingan i den sämst gynnade slingan som bestämmer framledningen dvs den kallaste delen av huset sen om du stryper i den andra varma delen med fast instrypning eller termostater så påverkar det inte verknings graden men det kan påverka vp på andra sätt beroende på hur den är inkopplad mot systemet.

Även om det är emot grundprincipen så håller jag med smurfen72 tidigare inlägg...
Du KAN sätta någon enstaka termostat för att dämpa ner ett övervarmt rum. Men det ska vara några få undantag från annars full genomströmning.

Man kan sätta termostater i överallt om man vill bara systemet är byggt för det men det lär vara väldigt sällan det behövs.

Det är retrofit med bergvärme så systemet är inte byggt för att vara perfekt för det ändamålet. Det jag tänkte på förut med fullt blås var att om man har för lite vätska i systemet så rekommenderas ju en utjämningstank. Och stänger man då av några slingor med termostaterna så får man ju i praktiken ett system med mindre vätska i omlopp.

Man bör nog ha en arbetstank i systemet om man ska ha termostater överallt men ett fåtal bör inte vara några problem framförallt inte med inverter vp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.