4 310 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bahco ACJ lagerbyte?
Jag försöker byta kullager i fläkten på mitt Bahco ACJ värmeaggregat från 1991.
Lyckas inte få isär fläktdelen från motorn för att komma åt lagren och undrar om någon bytt lager på denna fläkt tidigare?
På nätet finns instruktioner om hur lagerbyte sker på Bahco ACFs fläktar men vad jag förstått går detta inte att applicera på ACJ:ns fläkt.
Fläktwoods mfl har ingen instruktion att skicka mig över hur detta kan göras.
Någon som vet och kan beskriva hur detta görs?
Någon som kanske har ett ACJ-aggregat liggandes som jag kan få köpa delar ifrån?
Tack på förhand!
Lyckas inte få isär fläktdelen från motorn för att komma åt lagren och undrar om någon bytt lager på denna fläkt tidigare?
På nätet finns instruktioner om hur lagerbyte sker på Bahco ACFs fläktar men vad jag förstått går detta inte att applicera på ACJ:ns fläkt.
Fläktwoods mfl har ingen instruktion att skicka mig över hur detta kan göras.
Någon som vet och kan beskriva hur detta görs?
Någon som kanske har ett ACJ-aggregat liggandes som jag kan få köpa delar ifrån?
Tack på förhand!
ACj är väl den separata värmaren?
det är en större fläkt med jag vill minnas två olika stora lager dvs inte 608zz.
annars är det ju en ytterrotor motor det med snarlikt sätt att byta lager.
fläkten kostar ju över 7.000.- så det är nog värt att försöka...
Jag kommer ju inte ihåg men
motorn måste ju lossas från hållaren
tätlucka på kabelsidan pillas bort
där bakom bör det finnas en låsring som skall bort
kolla hur fjäderbrickorna sitter
går det nu inte att ta bort motorn har lagren fastnat på axlen, skurit eller rostat ev. kan de vara säkrade med locktite
det svåra är att dra isär halvorna utan att axlen lossnar från sitt fäste.
det är en större fläkt med jag vill minnas två olika stora lager dvs inte 608zz.
annars är det ju en ytterrotor motor det med snarlikt sätt att byta lager.
fläkten kostar ju över 7.000.- så det är nog värt att försöka...
Jag kommer ju inte ihåg men
motorn måste ju lossas från hållaren
tätlucka på kabelsidan pillas bort
där bakom bör det finnas en låsring som skall bort
kolla hur fjäderbrickorna sitter
går det nu inte att ta bort motorn har lagren fastnat på axlen, skurit eller rostat ev. kan de vara säkrade med locktite
det svåra är att dra isär halvorna utan att axlen lossnar från sitt fäste.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar!
Ja, det är värmeaggregatet med den stora fläkten.
Okej, det är alltså inte lagermodell 608 som sitter i den fläkten?
Jag har pillat bort tätluckan in mot det kullager man kommer åt därigenom och lossat den låsring som finns där.
När jag sedan försöker dra av motorn från axeln så lossnar den inte.
Skall villigt erkänna att jag inte tagit i för kung och fosterland för hand eller med olika bändverktyg med tanke på prisbilden för en ny fläkt och att jag kanske gör detta på fel sätt, för att inte ha sönder fläkten...
Vad händer om axeln lossnar från sitt fäste? Är det möjligt att montera tillbaka?
Kullagren snurrar och det gnisslar lite ibland när fläkten är igång men jag tänkte försöka förekomma ett eventuellt lagerhaveri genom att byta INNAN fläkten stannar när det givetvis då är -20 grader ute...
Ingen som har en fungerande fläkt till övers för en lagom penning som jag kan ha i reserv?
Ja, det är värmeaggregatet med den stora fläkten.
Okej, det är alltså inte lagermodell 608 som sitter i den fläkten?
Jag har pillat bort tätluckan in mot det kullager man kommer åt därigenom och lossat den låsring som finns där.
När jag sedan försöker dra av motorn från axeln så lossnar den inte.
Skall villigt erkänna att jag inte tagit i för kung och fosterland för hand eller med olika bändverktyg med tanke på prisbilden för en ny fläkt och att jag kanske gör detta på fel sätt, för att inte ha sönder fläkten...
Vad händer om axeln lossnar från sitt fäste? Är det möjligt att montera tillbaka?
Kullagren snurrar och det gnisslar lite ibland när fläkten är igång men jag tänkte försöka förekomma ett eventuellt lagerhaveri genom att byta INNAN fläkten stannar när det givetvis då är -20 grader ute...
Ingen som har en fungerande fläkt till övers för en lagom penning som jag kan ha i reserv?
Redigerat:
Det finns en risk med att bända.
Man ka prova med att lägga något mot axeländen som du fått fram och hålla i rotorn och med fläkten fritt hängande i vänster han slå med en liten hammare på det du lagt på axeländen.
Lite tur så lossnar det ev sitter det innre lagret kvar på axlen, men det får bli en senare fråga.
Man ka prova med att lägga något mot axeländen som du fått fram och hålla i rotorn och med fläkten fritt hängande i vänster han slå med en liten hammare på det du lagt på axeländen.
Lite tur så lossnar det ev sitter det innre lagret kvar på axlen, men det får bli en senare fråga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden