Hej

Har byggt ett sammanbyggt garage på sommarstugan, huset är 80 kvm och garaget 80 kvm.
Vi har en befintlig luftvärmepump i huset idag, en panasonic som är drygt 10 år.
Vi förbrukar lite drygt 7000 kwh per år, detta till stor del för att vi endast är där på helgerna.

Nu är det dock så att garaget behöver en luftvärmepump. Behöver lite råd hur jag ska tänka.
Vill ha en vettig grundtemp i garaget, 13-14 grader kanske så man kan öka på 4-5 grader på helgerna.
Då befintlig pump i huset är några år har jag börjat snegla på att byta ut den mot en duo enhet med dubbla innerdelar. Är detta bara idioti då jag har så låg förbrukning? Misstänker att pumpen behöver en service, tycker inte riktigt den ger den värme jag efterfrågar.

Då är frågorna:
-Duo eller inte?

-Kostnaden för en DUO är ju inte särskilt hög i jämförelse mot att köpa två mono?

-Om inte, vad ska jag ha för pump i garaget. Jag vill ha en bra pump och tycker 3000 hit eller dit inte spelar någon roll. Kollat på Mitsu fh25/35 men även börjat snegla på daikin tex 35-r.

En duo kostar väl som 2 st mono? Ta det som ger en snyggare och smidigare installation. Fast jag vet inte om det skiljer i verkningsgrad.

Johannes Carlsson skrev:
En duo kostar väl som 2 st mono? Ta det som ger en snyggare och smidigare installation. Fast jag vet inte om det skiljer i verkningsgrad.
Nja en mono ligger på drygt 15000 + 4500 i montering

En duo 22000 + 6000 i montering

Frågan är om utedelen klarar två innerdelar..

10400 för en FH25
21900 för en MXZ Duo hos polarpumpen det är ju inte så stor skillnad

Mitsubishi har 2st modeller av duo där man kan välja olika utföranden på innerdelarna
2D53 som ger 3,2kW vid -15 delat på 2 innerdelar
2E53 som ger 6,4kW vid -15 delat på 2 innerdelar
Stor skillnad på dessa som synes, väljer man den kraftiga så behövs 16A säkring

Som jämförelse så ger FH25 3,2kW vid -15

Duo modeller väljer kunden oftast om man bara får plats med 1st utedel eller om kunden tycker att 2st utedelar blir på tok för fult :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.