Jag har en Mitsubishi LVP som är 10 år gammal. Jag har länge funderat på om den är ineffektiv då jag inte tycker den värmer på ordentligt. Nu har jag inte kollat på andras pumpar hur dom fungerar så jag har inget att jämföra.
Tillbyggnad byggd 1996, 145 isolering, 2-glas fönster, ca 50 kvm. Utbyggt från en timrad enkelstuga om ca 40 kvm. Placering enligt bifogad bild. Vi har elradiatorer men bara 2 st är igång (rummet längs in i timmerhuset och badrummet). Vi eldar i våra eldstäder under dagarna.

Handritad planritning av hus med tillbyggnad, markerad värmepumpsplacering och rumsnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag när jag vaknade var den inställd på 27 grader. Ute var det 3 plus. Inne var det 19 grader. Termometern står i fönstret närmast pumpen.
Vad säger ni andra. Ger den för lite tillbaka så det är dags att byta den?

10 år är inte så farligt, den bör klara längre om ni har tagit hand om den och servat den? Kolla vad en service kostar och räkna samtidigt på vad en ny kostar.

Har du rengjort filtren på ett tag? Hur ser det i övrigt ut med damm i den? Om termometern står i fönstret kan det vara en del av skillnaden. Det är normalt lite kallare i fönstren än mitt i rummet. Går den på fullfart hela tiden utan att det blir varmt eller sänker den effekten innan det är varmt? Det kan vara termostaten som inte gör riktigt vad den skall.

Jag tycker också att den borde fungera. Service är utförd för 2 år sen. Vi dammsuger den varje månad. Service ligger på en ca 1500-2000 kr och en ny pump mellan 15´-20´ plus installation.
Jag vill bara veta att den ger tillräcklig värme utan att behöva köpa en ny... Kan tillägga att vi kör fläkten på 3/4-dels fart.

Avemo skrev:
Har du rengjort filtren på ett tag? Hur ser det i övrigt ut med damm i den? Om termometern står i fönstret kan det vara en del av skillnaden. Det är normalt lite kallare i fönstren än mitt i rummet. Går den på fullfart hela tiden utan att det blir varmt eller sänker den effekten innan det är varmt? Det kan vara termostaten som inte gör riktigt vad den skall.
Jo det gör vi. Svärfar rengjorde den grundligt i somras.

Jag har också funderat på termostaten. När vi har varmt fortsätter den att värma på.

Ok, bra. Något verkar galet ändå. Ställ termometern mitt i rummet ist, eller häng den i ett snöre från taket. Mät med olika termometrar om ni har. Vår är ca 8-9 år gammal och står å tuffar på 22 grader, skjuter från hall till v-rum/matsal och ger ca 19-20 grader i snittemp. Går ung på samma fart som er.

Jonatan79 skrev:
Ok, bra. Något verkar galet ändå. Ställ termometern mitt i rummet ist, eller häng den i ett snöre från taket. Mät med olika termometrar om ni har. Vår är ca 8-9 år gammal och står å tuffar på 22 grader, skjuter från hall till v-rum/matsal och ger ca 19-20 grader i snittemp. Går ung på samma fart som er.
Visst är termomtern felplacerad men det är ändå svalt i rummen. Dina temperaturer låter mer vettiga.

Jo, kanske dax för en service, speciellt på termostaten. Det låter smådyrt med 15-20 plus installation för en ny. Ni behöver ju ingen värsting på den lilla ytan?!

Jonatan79 skrev:
Jo, kanske dax för en service, speciellt på termostaten. Det låter smådyrt med 15-20 plus installation för en ny. Ni behöver ju ingen värsting på den lilla ytan?!
Har du något tips på billigare men fortfarande bra märke?

Tyvärr inte, sök på någon av de större tillverkarna och deras "minsta" enheter, finns en massa tester online också.

Jag hade bytt ut den då det låter som den håller på att ge upp det jag kan rekommendera av egen erfarenhet ta gärna en som har stor kapacitet ex om du har ca 120kvm så ta en som är till 150-160 kvm då får du effektivare värmning då den inte behöver jobba så hårt

Lurven3 skrev:
Jag hade bytt ut den då det låter som den håller på att ge upp det jag kan rekommendera av egen erfarenhet ta gärna en som har stor kapacitet ex om du har ca 120kvm så ta en som är till 150-160 kvm då får du effektivare värmning då den inte behöver jobba så hårt
Jag får se vad som händer imorgon då en tekniker kommer och kollar. Vi har ca 55 kvm framför pumpen och 40kvm bakom som ska värmas upp.

Hej

En värmepump blir sällan för stor, blir inte varmare inne om du har den på 27gr, Vi satte in in Fh35 i höstas för spetsa till F750'n, vart sådär! Den åker nog ut i garaget istället, men värmer effektivt gör den! Mycket öppen planlösning, välisolerat, vi har den ställt på 19gr, då håller den ca 21gr, och vid varmare än 0gr så många start/stopp, lite för hög lägsta instoppad effekt med 400w, då ger ca 2kw,

Låter som är galet med din pump..

Det är väll klart att det blir varmare om man höjer graderna hur tänkte du där?

Om den står på 27gr och ändå 19gr inne, så nej! Den ger inte mer effekt eller funkar bättre om man ställer den på 30gr, vid +3 ute borde den ge 5-6kw eller nåt om den är frisk, borde ge högre temp än 19gr.

Undrar vad ev felsökning och ev rep kostar? En ny värmepump borde bli mer prisvärd eftersom hålet i väggen finns, likaså konsol/rör mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.