9 531 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Brummande bergvärmepump
Föräldrarna installerade bergvärmepump för 5-10 år sedan. En Thermia Diplomat Duo Optimum närmare bestämt. Då minns jag inte att det brummade så värst högt om kompressorn. Nu däremot tycker jag den brummar allt mer. Det låter som om den går tungt men inga felmeddelanden har dykt upp. Bergvärmepumpen står i källarn under vardagsrummet och stör tv-tittande lite granna.
Håller den på att rasa? Kan man göra något åt brummandet? Annars, är det dumt att köra den till den skär? Hur länge bör kompressorn egentligen hålla?
Håller den på att rasa? Kan man göra något åt brummandet? Annars, är det dumt att köra den till den skär? Hur länge bör kompressorn egentligen hålla?
En sak som slog mig direkt är att bussningarna som håller uppe kompressorn kanske har blivit sämre med tiden och att det därmed överförs mer vibrationer till värmepumpens stomme.
Nu har jag ingen bergvärmepump själv men andra som tittar in i tråden kanske kan uttala sig om det skulle kunna vara så eller inte.
Nu har jag ingen bergvärmepump själv men andra som tittar in i tråden kanske kan uttala sig om det skulle kunna vara så eller inte.
Var förbi och lyssnade lite mera nu. Jag skulle säga att det är "stomljud" i hela konstruktionen som hörs. Lägger man handen mot nån plåt eller rör här och där blir det ytterst marginellt bättre. Kompressorn verkar gå tyngre i min mening. :| Jag har inte letat mig fram till kompressorn än för att kika på bussningar men jag tvivlar på att de kommer vara torra, spruckna och stenhårda.
Ursäkta att jag lyfter en tre år gammal tråd här, men just det här har i år inträffat med min gamla bergvärmepump från -99. Den brummar klart högre, som en lastbil som står på tomgång ungefär. Även här verkar det vara ett ljud som kan lindras något genom att man trycker hårt med handen mot ena sidan på pumpens "ytterskal".
Jag undrar hur det gick för TS, och även förstås om någon annan kan ha en idé om varför den plötsligt brummar mer än tidigare?
Jag undrar hur det gick för TS, och även förstås om någon annan kan ha en idé om varför den plötsligt brummar mer än tidigare?
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Kanske muttrarna i chassit eller pumphålleriet behöver dras.
Jag bytte flexslangar mellan kompressordel och köldbärarsida på min Nibe 1230 i våras.
Anledningen var egentligen att det läckte p g a en spräckt klämringsmutter.
De där gamla flexslangarna var styva och flätan stenhård.
Förutom att det blev tätt på brineläckage, så blev pumpen x dB tystare igen, nästan som ny.
Anledningen var egentligen att det läckte p g a en spräckt klämringsmutter.
De där gamla flexslangarna var styva och flätan stenhård.
Förutom att det blev tätt på brineläckage, så blev pumpen x dB tystare igen, nästan som ny.
Klicka här för att svara