Har en fundering på att köpa en ctc Eco air och koppla till min befintliga panna som i dagsläget går på pellets tanke är att kunna stöd elda med pellets vid behov. Funkar det? Eller är jag tänker jag fel?

Det ska fungera alldeles perfekt (om det nu finns något som fungerar perfekt..)

Ett tillvägagångssätt sätt är att elda mot en ackumulatortank som klarar anslutning luft/vatten typ en sån här tank;
http://www.baxi.se/aktuellt/nyheter...n-fastighet-med-ved-och-luft-vattenvarmepump/

Sedan kan jag tänka mig att du behöver en brännarsstyrning där brännar startar på en viss temp i tanken. Om du sätter den temperaturen mot luft/vatten så kommer pelletsen kicka igång när/om L/V pumpen är av. Vilket är suveränt de dagar det krävs mer kräm i framledning.

Har själv pellets men vill ha L/V vår/sommar/höst.

Om du kollar runt lite så finns det acktankar som har värmeväxlare i sig för pumpen, vissa andra modeller har värmeväxlare innan anslutning till ack tank. Har läst frenetiskt gällande det där men har ingen källhänvisning.

Med pellets mot ackumulatortank så får du även färre start/stopp med brännaren, renare förbränning och högre verkningsgrad också, beroende på panna och inkopplingssätt. Ökade isolationsförluster också iochförsig men nu lyfter vi bara det positiva tycker jag.

Som svar på din fråga; pellets med L/V borde vara en riktigt bra lösning ur många perspektiv.

Joohans skrev:
Har en fundering på att köpa en ctc Eco air och koppla till min befintliga panna som i dagsläget går på pellets tanke är att kunna stöd elda med pellets vid behov. Funkar det? Eller är jag tänker jag fel?
Beredare du vv i pannan ? Har du automatiskt shuntstyrning ?

Jag har varmvattens slinga i pannan sammat shuntautomatik

Hur tänker du bereda vv när du kör med luft/vatten vp ?

De får bli en Vv beredare i

En vv beredare i vad ?

Oj skrev fel en vanlig bredare el driven

Ok då ska det väl funka koppla vp på returen via tex rums termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.