Hej!

Har en fundering angående vår jordvärme, expansionskärlet sitter i närheten av utgående slinga enligt följande bild, kan verkligen luftbubblor hamna i expansionskärlet?

Expansionskärl nära utgående slinga i ett jordvärmesystem med synliga rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela blåsan är full så det "sprutar" om jag öppnar skyddsventilen.
 
Nog ska det där funka men jag skulle nog satt det på högsta punkten om det finns möjlighet och det verkar det finnas.
 
Det blir nog knepigt, detta är den enda bilden jag har för stunden:
Tvättstuga med rör längs taket, värmepump och tvättmaskiner, begränsat utrymme ovanför pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kommer uppe höger och går längs med taket från värmepumpen, det är 2.1m till tak så där är inte mycket plats ovan värmepumpen.

Eventuellt skulle man kanske få in det ovanför filtret på returledningen.
 
Det behöver inte sitta på högsta punkten det lär funka helt ok med din dragning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gott! Slipper jag oroa mig över det. Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.