Hej på er,
Ska bygga ett lösvirkeshus i sommar. Funderar nu över vad vi skall välja för värmesystem.

Fakta om huset:
Plats: Sundsvall
Storlek: 220kvm (2-plan)
Mycket fönster i söderläge
Golvvärme i båda planen
Inga extrabyggnader
Mekanisk till och frånluft (FTX eller liknande)

Bergvärme hade varit det bästa, men det är på tok för långt ner till berg. Innebär en kostnad på 110 000 för borrning och foderrör.

Frånluftsvärmepump med solvärme har vi funderat på lite.

Luft/vatten är ett annat alternativ, men då får man en ful utedel på ett annars vackert hus.

Vad tror ni, vad skulle ni kika på för lösning?

Jordvärme borde väl funka om det är långt till berg? Annars är det väl FLVP som brukar vara standard i nybyggda hus med dagens isoleringsnivå.
Vad säger energikalkylen om effekt- och energibehov?

Jordvärme funkar tyvärr inte heller då det inte finns tillräckligt med tomt att lägga ner den på.

Har inte fått en energikalkyl än...är på väg.

Bergvärme/markvärme/sjövärme är ju det bästa. Sen kommer luft-vatten.

Frånluftsvärmepump får väl ses som sista utvägen, ger nästan samma energiförbrukning som FTX + direktverkande el när det är riktigt kallt

Johannes Carlsson skrev:
Bergvärme/markvärme/sjövärme är ju det bästa. Sen kommer luft-vatten.

Frånluftsvärmepump får väl ses som sista utvägen, ger nästan samma energiförbrukning som FTX + direktverkande el när det är riktigt kallt
Fast, vad jag har förstått har det hänt en hel del på FLVP sidan. Många hustillverkare kör ju med det som värmelösning, men med bergvärme som tillval.
Sen är frågan om det håller att värma ett hus på 220 kvm eller ej.

Får se vad min energiberäkning säger.

Ja, frånluftsvärmepumparna är bättre än tidigare men fortfarande den minst effektiva lösningen av värmepumparna. Att det används av hustillverkarna är bara för att det är en enkel och billig lösning att installera.

Är det kallare ute än vad frånluften i värmepumpen ger så blir det ju ingen värmeeffekt till huset. Frånluftsvärmepumpen är ju begränsad av ventilationsflödet för att ta ut värme medans övriga kan blåsa på nästan oändligt mycket genomströmning

Har för mig att avluften kan ligga neråt -15 grader numera men är knappast nått alternativ om huset ska ha FTX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.