24 818 läst ·
54 svar
25k läst
54 svar
Flytta ut bergvärmepumpen ur huset?
Stort tack för alla goda råd!
Jag menar de tjänar rimligen mycket mer pengar på nya installationer. Visst känner de ansvar för att ta hand om egna gamla installationer vid behov, men andras?
Hur hittar man rätt gubbe? Och hur kan man få den gubben att vara intresserad av en befintlig installation, som någon annan gjort?byggarätt skrev:
Jag menar de tjänar rimligen mycket mer pengar på nya installationer. Visst känner de ansvar för att ta hand om egna gamla installationer vid behov, men andras?
ska du flytta ut pumpen så sätt in en quattro-kulvert och varmvattencirkulation. Att koppla in spetsberedare är lite lurigt då de små bara har 15mm anslutning, men du vill absolut har 22mm för att inte få för stort tryckfall när du matar hela huset.
Nja.. beror på många saker. Två
Tappställen utan att det märks anser jag man ska ha. Beror också på vattentrycket.
Metrotherm emaljerad 60l har R20, och då i kombination med en mer avancerad blandningsventil som reglerar på både kallt o varmt så kommer det fungera
Tappställen utan att det märks anser jag man ska ha. Beror också på vattentrycket.
Metrotherm emaljerad 60l har R20, och då i kombination med en mer avancerad blandningsventil som reglerar på både kallt o varmt så kommer det fungera
Tack Boan för bra info om spetsberedare.
Jo, varmvatten på flera ställen är absolut aktuellt. Vi har ett stort badkar som fylls med två tappkranar för att det inte ska ta för lång tid att fylla det, och det är förstås draget 22 mm fram till fördelaren dem emellan. Det tar ändå drygt 20 minuter att fylla karet, så nog vill man att duschen ska vara användbar under den stunden.
Men jag är osäker på om jag verkligen behöver spetsberedare. Min varmvattenberedare är sådan att värmepumpen värmer mantelvatten, som står varmt i beredaren. Tappvattnet passerar sedan i en slinga inuti mantelvattnet, och värms upp på sin väg genom mantelvattnet. Värmepumpen läser av temperaturen på mantelvattnet, och när det sjunker under en viss nivå börjar den cirkulera och värma på det.
Jag funderar därmed på att flytta ut värmepumpen i garaget, men låta varmvattenberedaren stå kvar i huset. När värmepumpen då märker att mantelvattnet inte är tillräckligt varmt startar cirkulationen och det kalla vattnet som stått i kulverten kommer in i manteln, och sänker temperaturen lite grand ytterligare. Men strax därefter fylls det på med varmare vatten från värmepumpen. Effekten på tappvärmevattnet borde bli en tillfällig sänkning av temperaturen några grader, men förhoppningvis inte jättemycket eftersom volymen av det vatten som står i kulverten är liten i förhållande till volymen mantelvatten i beredaren.
Tänker jag rätt?
Jo, varmvatten på flera ställen är absolut aktuellt. Vi har ett stort badkar som fylls med två tappkranar för att det inte ska ta för lång tid att fylla det, och det är förstås draget 22 mm fram till fördelaren dem emellan. Det tar ändå drygt 20 minuter att fylla karet, så nog vill man att duschen ska vara användbar under den stunden.
Men jag är osäker på om jag verkligen behöver spetsberedare. Min varmvattenberedare är sådan att värmepumpen värmer mantelvatten, som står varmt i beredaren. Tappvattnet passerar sedan i en slinga inuti mantelvattnet, och värms upp på sin väg genom mantelvattnet. Värmepumpen läser av temperaturen på mantelvattnet, och när det sjunker under en viss nivå börjar den cirkulera och värma på det.
Jag funderar därmed på att flytta ut värmepumpen i garaget, men låta varmvattenberedaren stå kvar i huset. När värmepumpen då märker att mantelvattnet inte är tillräckligt varmt startar cirkulationen och det kalla vattnet som stått i kulverten kommer in i manteln, och sänker temperaturen lite grand ytterligare. Men strax därefter fylls det på med varmare vatten från värmepumpen. Effekten på tappvärmevattnet borde bli en tillfällig sänkning av temperaturen några grader, men förhoppningvis inte jättemycket eftersom volymen av det vatten som står i kulverten är liten i förhållande till volymen mantelvatten i beredaren.
Tänker jag rätt?
Du har inte både mantel samt slinga i beredaren är det en vanlig IVT beredare värms vv via mantelvattnet vissa kör med sling laddade beredare vilka brukar återladda lite snabbare vid stora tappningar. Om du ska tappa max på 2 ställen samt ducha på 1 till så lär du behöva grova rör och troligtvis spetsberedare beroende på hur stor din nuvarande beredare är. Man tappar runt 12 liter minuten vilket ger 240 liter på 20 min och med 2 tapp ställen ger det 480 liter och sen tillkommer duchen utöver det. Det bör funka att ha kvar beredaren i huset precis som du skriver kommer mantelvattnet kallna nån grad just när vp börjar göra vv men en mantelberedare tar lite tid på sig att överföra energin så det gör nog inte att vv tempen sjunker så mycket men jag tror inte det är nån bra lösning.
Hur funkar den blandningsventilen ?Boan skrev:
jo.. den som följer med är en enkel TA, den reglerar bara på kalla sidan, dvs den kan max blanda 50-50. Men de har en mer avancerad, men jag körde med ESBE 522, för stort flöde. Den kan reglera både på varma och kalla, och då funkar det bättre som spets när man blandar "kallt" som är allt från kallt till fullt varmt.
Det blir såklart lättare om man kör med inblandning av kallt, men då kommer elberedaren jobba mer, men det kanske inte är så farligt.. det blir väldigt mycket mer varmvatten då, så kanske inte fel heller.
kommer koppla allt med 22mm Cu, och sen en PEX 28 mellan kalla inloppet på beredaren för att inte få galvanisk strömning.
Det blir såklart lättare om man kör med inblandning av kallt, men då kommer elberedaren jobba mer, men det kanske inte är så farligt.. det blir väldigt mycket mer varmvatten då, så kanske inte fel heller.
kommer koppla allt med 22mm Cu, och sen en PEX 28 mellan kalla inloppet på beredaren för att inte få galvanisk strömning.
Klicka här för att svara