Hej.

Fick idag hem erbjudande im förnyelse av försäkring på min bergvärmepump, en Nibe 1230-10. Den är nu 10 år gammal och försäktingen erbjuds årsvis fram till och med 16:e året.
Försäkringen täcker upp det som inte hemförsäkringen täcker (på grund av åldersavdrag) inklusive självrisk.
Dvs, får jag någon skada så får jag full ersättning.
Försäkringsbolag är Arctic.
Har haft en skada tidigare och det gick väldigt smidigt, inget strul.

Frågan är egentligen om det kan anses vara värt 2095kr/år?
Rätt saftigt, men vet ju att det kam bli väldigt dyrt om det händer något.

Ett kompressorbyte inkl. arbete och komponenter runt det går nog på runt 25 tusen. Hela kylmodulen går på 28 tusen som reservdel exkl. arbetet som dock ska vara ganska snabbt gjort. Betalar man försäkringen i 10 år från och med år 7 till och med år 16 blir det 21 tusen. Har man otur rasar kompressorn år 17, fast då har man kanske ändå börjat fundera på en ny värmepump.

Är premien 2095:- per år ända till år 16, eller blir den högre för varje år?

Ingen aning faktiskt. Det priset jag fått nu är för ett år framåt.

Försäkringsbolaget är vinstdrivande. De måste ha in mer i premier än vad det kostar att reparera VP. I snitt är försäkringen en garanterad förlust. Bara om du har större otur än kollektivet kan du tjäna på det. Ju äldre pumpen är desto mindre roll spelar otursaspekten (den ska ju mer och mer troligtvis gå sönder och det måste betalas på ett eller annat sätt).

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Pen skrev:
Försäkringsbolaget är vinstdrivande. De måste ha in mer i premier än vad det kostar att reparera VP. I snitt är försäkringen en garanterad förlust. Bara om du har större otur än kollektivet kan du tjäna på det. Ju äldre pumpen är desto mindre roll spelar otursaspekten (den ska ju mer och mer troligtvis gå sönder och det måste betalas på ett eller annat sätt).
Gäller såklart alla försäkringar. Poängen är väl att man kanske har råd att betala för genomsnittsoturen (premien), men inte värsta fallet.

Om jag förstår saken rätt så är det en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen. Den kommer inte att utbetala hela kostnaden för en reparation utan den del av reparationen som hemförsäkringen inte täcker. Jag brukar försöka ha som princip att bara ha försäkringar där man inte har råd att betala en skada om den uppstår. Varje enskild försäkring kanske ser överkomlig ut i pris, men hur många små överkomliga försäkringar blir man erbjuden? Vad kostar de tillsammans?

Tosse skrev:
Gäller såklart alla försäkringar. Poängen är väl att man kanske har råd att betala för genomsnittsoturen (premien), men inte värsta fallet.
Jo, så är det. Men ju närmare man kommer slutet på livslängden, desto mindre betydelse får detta.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.