Vi har en luftvärmepump från ca 2001. Denna fanns alltså i huset när vi köpte det för ett år sedan. Besiktningsmannen sa att avrinningen (slangen ut från pumpen) var för kort och kondensvatten droppade längst husväggen så att fasaden tagit skada. Vi målade om i somras och passade då på att skarva slangen (se bild) så att den blev längre. Pumpen har funkat bra men idag när jag kände efter inne i slangen var den torr. Borde det inte vara fuktigt inne i den? Kan man skarva på det där sättet som på bilderna eller kan det bli problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
En annan fråga, ser att du målat kabelkanalen. Ruggade du bara upp ytan och målade på med akrylfärg? Sitter färgen bra?R ratax skrev:Vi har en luftvärmepump från ca 2001. Denna fanns alltså i huset när vi köpte det för ett år sedan. Besiktningsmannen sa att avrinningen (slangen ut från pumpen) var för kort och kondensvatten droppade längst husväggen så att fasaden tagit skada. Vi målade om i somras och passade då på att skarva slangen (se bild) så att den blev längre. Pumpen har funkat bra men idag när jag kände efter inne i slangen var den torr. Borde det inte vara fuktigt inne i den? Kan man skarva på det där sättet som på bilderna eller kan det bli problem? [bild][bild]
Tack för svar. Då är det egentligen det problemet som ska åtgärdas.J Josth skrev:Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Och när det är varmare ute så att avfrostning inte behövs droppar det lite hela tiden (om det är tillräckligt fuktig luft).J Josth skrev:Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
Jag har ställt hinkar/lådor under min som jag tömmer med jämna mellanrum (gratis vatten!).
Klicka här för att svara