Vi har en luftvärmepump från ca 2001. Denna fanns alltså i huset när vi köpte det för ett år sedan. Besiktningsmannen sa att avrinningen (slangen ut från pumpen) var för kort och kondensvatten droppade längst husväggen så att fasaden tagit skada. Vi målade om i somras och passade då på att skarva slangen (se bild) så att den blev längre. Pumpen har funkat bra men idag när jag kände efter inne i slangen var den torr. Borde det inte vara fuktigt inne i den? Kan man skarva på det där sättet som på bilderna eller kan det bli problem? Förlängd avrinningsslang på en luftvärmepump längs en fasad med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En luftvärmepump monterad på en husvägg, med en skarvad avrinningsslang som går mot marken, omgiven av lätt snötäcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där slangen leder bort kondens från innedelen som bildas när man kör den i kylläge. Jag gissar att ni använder värmeläget den här tiden på året?
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
T
R ratax skrev:
Vi har en luftvärmepump från ca 2001. Denna fanns alltså i huset när vi köpte det för ett år sedan. Besiktningsmannen sa att avrinningen (slangen ut från pumpen) var för kort och kondensvatten droppade längst husväggen så att fasaden tagit skada. Vi målade om i somras och passade då på att skarva slangen (se bild) så att den blev längre. Pumpen har funkat bra men idag när jag kände efter inne i slangen var den torr. Borde det inte vara fuktigt inne i den? Kan man skarva på det där sättet som på bilderna eller kan det bli problem? [bild][bild]
En annan fråga, ser att du målat kabelkanalen. Ruggade du bara upp ytan och målade på med akrylfärg? Sitter färgen bra?
 
useless useless skrev:
Den där slangen leder bort kondens från innedelen som bildas när man kör den i kylläge. Jag gissar att ni använder värmeläget den här tiden på året?
Ja det gör vi. Tack för svar
 
J Josth skrev:
Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
Tack för svar. Då är det egentligen det problemet som ska åtgärdas.
 
T Thomas' skrev:
En annan fråga, ser att du målat kabelkanalen. Ruggade du bara upp ytan och målade på med akrylfärg? Sitter färgen bra?
Ja precis. Målade med Jotun fasafärg bara. Än så länge har det suttit alldeles utmärkt.
 
T
R ratax skrev:
Ja precis. Målade med Jotun fasafärg bara. Än så länge har det suttit alldeles utmärkt.
Ok, perfekt! Kör också Jotun, ska måla på dom med fasadfärgen, hur länge sedan var det du målade på dom?
 
Magnus E K
J Josth skrev:
Precis, slangen från innerdelen gäller kyla samt då man rengör innerdelens värmeväxlare med rengöringssprej och blomspruta med vatten. När den gör värme kommer kondensvattnet från avfrostningarna ut på undersidan och droppar ner på marken. En hög skiva stående mot fasaden kan skydda fasaden och grunden lite bättre.
Och när det är varmare ute så att avfrostning inte behövs droppar det lite hela tiden (om det är tillräckligt fuktig luft).

Jag har ställt hinkar/lådor under min som jag tömmer med jämna mellanrum (gratis vatten!).
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.