Vi har en CTC luft vatten värmepump 1500. Vi hade en rörmockare här får några veckor sedan och han ändrade våran kurvan ( jag tror den var på 55 men nu visar den
lutning 47
Juistering 3

Det är 7 grader ute och våran framlednings temperatur är 30grader. Det verkar räcka för dom rum som har golvvärme men det är för kallt i rummen som har element.
Kan någon förklara för mig hur kurvan fungerar och vad jag ska ändra?
Om jag förstått rätt så betyder det att nu kommer vår framlednings temperatur att vara 47 grader när det är -15 ute, men vad betyder 3:an?
Ska jag prova att ändra till 49? Vad borde framlednings temperaturen bli då om det fortfarande är 7 grader ute?

Lutningen bestämmer hur mycket varmare framledningen ska bli ju kallare det är ute.
Så höjer ni lutningen t ex 4 grader så blir värmesystemet 4 grader varmare vid - 15 och ca 2 grader varmare vid några plusgrader.

Kurvan utgår ifrån att man vill ha 20 grader inne. Vill man ha varmare så ändrar man justeringen så att hela kurvan paralellförflyttas. Så med justering 3 blir värmesystemet 3 grader varmare än med justering 0 över hela kurvan.

• Gilla
Ribban60
  • Laddar…
Så om jag höjer 3 till 5 så borde det bli varmare framledning nu när det är plusgrader?

Ställ in det ni hade innan till att börja med.

Det hade jag redan gjort om jag visste vad det var

F Erica Wyse skrev:
Så om jag höjer 3 till 5 så borde det bli varmare framledning nu när det är plusgrader?
Ja så är det. I manualen till min pump så står det att man skall använda förskjutning när man tycker det är för kallt i huset vid plusgrader, höjer du från 3 till 5 blir vattet i ledningen 2 grader varmare.

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Om jag höjer till:
lutning: 48
Justering: 5

Höjs det bara med 2 grader nu när det är plusgrader eller höjs det med 3 grader även om det inte är minus grader?

Elementen är knappast varma alls så det känns som jag skulle behöva en justering på minst 8.
Men är inte det ganska högt?

T topmount skrev:
Ja så är det. I manualen till min pump så står det att man skall använda förskjutning när man tycker det är för kallt i huset vid plusgrader, höjer du från 3 till 5 blir vattet i ledningen 2 grader varmare.

Enligt den CTC manual jag har gäller kurvlutningen den framledningstemperatur som ska vara vid 0 grader ute och 0 förskjutning. Lutning 48 med finjustering +8 ger 56 grader framledningstemperatur vid 0 grader. Det är mycket högt men det kan vara så om det tidigare funnits t.ex. en olje-/gas-/elpanna i huset. Värmepumpar förlorar i verkningsgrad ju högre temperaturen måste vara och vid en viss temperatur kör de enbart elpatronen. Ni bör därför överväga att byta till större/kraftigare radiatorer i de rum som känns kalla.

Två grader är en rätt stor höjning. Jo värmen höjs även när det är kallt men blir då en mindre del av värmen som går ut.

J Josth skrev:
Enligt den CTC manual jag har gäller kurvlutningen den framledningstemperatur som ska vara vid 0 grader ute och 0 förskjutning. Lutning 48 med finjustering +8 ger 56 grader framledningstemperatur vid 0 grader. Det är mycket högt men det kan vara så om det tidigare funnits t.ex. en olje-/gas-/elpanna i huset. Värmepumpar förlorar i verkningsgrad ju högre temperaturen måste vara och vid en viss temperatur kör de enbart elpatronen. Ni bör därför överväga att byta till större/kraftigare radiatorer i de rum som känns kalla.
Inte vid noll väll utan vid -15, eller?

Se diagrammet:
Kurvdiagram visar relationen mellan framledningstemperatur och utetemperatur för shuntreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.