Har fått en Nibe VVM500 med F2120-20 utedel installerad.
Vill gärna få koll på vad den kostar att driva och hur mycket värmeenergi som avges. Att mäta är att veta.

Efter att ha pratat med Nibe och min installatör, så visar det sig att denna dyra maskin varken loggar förbrukad eller avgiven energi. Tycker det är en rätt grundläggande funktion för en sådan typ av produkt men det tycker tydligen inte Nibe.
Nåväl. Jag har iaf listat ut att man behöver ha en flödesmätarsats EMK500 för att kunna plocka ut avgiven värme och extern elmätare för att hämta in förbrukad el-energi. Med hjälp av dessa två kan jag ju även räkna ut COP.
Jag får då koll på hur pumpen beter sig vid olika utetemperaturer och kan lättare reagera om den börja ändra beteende tex för att något är fel eller något annat förbrukningsmönster som ändrats.

Nu undrar jag då om någon vet ett sätt att ta reda på hur mycket av energin som gått till uppvärmning och hur mycket som gått till varmvattnet?
Ska man ha två flödesmätarsatser? Tex en på totalen och en på värmeröret ut mot radiatorerna. Diffen borde vara varmvattenförbrukningen samt lite förluster.

Någon som har tips? :)

Förutom att all extrautrustning skulle kosta NIBE en del, är det nog så att funnes det elenergimätare och värmeenegimätare, då skulle folk se hur mycket elenergi den drar, och tycka hualigen vad mycket. Folk kanske då också skulle ger sig till att räkna ut COP och kommer sedan och klaga hos NIBE för att den är för låg. Allt enligt principen, det man inte vet har man inget ont av.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Min nibe vvm325 visar åtminstone upp förbrukningen i kWh för värme och varmvatten. Har ingen värmepump tillkopplad, så det vet jag inte hur den skulle redovisa.
Sannolikt är det väl ett annat styrsystem i din vvm500?

Edit: ...fast den ser ju väldigt lik min 325 ut. Så här ser serviceinfo 3.1 sida 6/12 ut på min
Display på en Nibe VVM325 som visar energiförbrukning för uppvärmning och varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har dessvärre ingen sådan meny på min. Inte ett enda mätvärde med kWh. Allt jag har är temperaturer fram och tillbaka...

men på din meny så står det värmemängdsmätare. Det måste vara samma som det tillbehör som jag skrev om ovan. EMK500 heter den till VVM500 och EMK300 till din anläggning. Du är säker på att du inte har detta tillbehör? :-)

F
Det är inget jag beställt åtminstone... men jag har visserligen inte fått fakturan ännu.

F
Hehe, ja det var ju märkligt. Jag antar att jag bara får tacka och bocka nibe för det....

Har nu med hjälp av röris installerat en EMK500. En värmemängdsmätare som mäter tillverkad värme. Monteras på laddkretsen i mitt fall med VVM500 och koppas sedan in i innedelen. Sår här ser det ut. Efter ett tag poppar en ny meny upp i serviceläget och man kan ställa in vilken mätare man har.
På bilden har den varit igång i nästan ett dygn med ca 5 graders utetemp.

En värmemängdsmätare EMK500 installerad på en kopparrörsladdkrets mot en vit vägg.
Skapa konto
Värmepumpens display visar värmemängdsmätarens data med energiförbrukning och flöde.
Skapa konto

Jag betalar elräkningen när den kommer.
Fungerar ypperligt enkelt och smidigt.
Displayen på min värmepump har varit trasig i flera år (typproblem på 10 år gamla Thermia VP) så har heller ingen aning om hur många timmar den gått heller. Hör bara hur den låter lite nere i källaren med jämna mellanrum.

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Vill man ha lite koll så får man ju mäta. :) Fram till igår så hade jag ingen aning om hur mycket energi som krävs för värme och vv till huset.Kvalificerade uppskattningar är bra men att mäta är bättre. Först då kan man få en uppfattning om hur husets energianvändning beter sig och börja ta väl underbyggda beslut om ev förändringar/tilläggsinvesteringar.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.