Byggahus.se

IVT 290A/W elpanna - endast 18 grader i huset med elpatron

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Värmer huset med en IVT 290A/W, endast med elpatronen i elpannan då utedelen har gått i sönder och vi väntar på nya produkter inom kort.

Nu till problemet. Temperaturen i huset når precis över en snittemperatur på 18 grader vid utomhustemperatur på ca 4-8 grader. Vad kan felet vara?

Information:
    • Hus från 1924 på två plan ink källare, totalt 140kvm boyta + ca 50kvm biyta
    • Nyinflyttade i huset sedan augusti, tidigare ägare har inte haft några problem med värmen
    • De vattenburna radiatorernas vred är fullt öppna, och blir ljumna (emellanåt ok värma dock).
    • nuvarande utetemperatur 8 grader
    • nuvarande innetemperatur drygt 18 grader
    • Värmekurvan ser ut som följer (har inte kunskap om vad som är T1, T2 osv):
    • V 32,1 (51,6)
    • 20 32,4
    • 15 36,5
    • 10 40,6
    • 5 47,7
    • 0 51,6
    • -5 54,7
    • -10 57,8
    • -15 59,9
    • -20 61
    • H 65,1 (51,6)
    • Kopplingsdifferens:
    • Största 16,0
    • Minsta 4,0
    • Tidsfaktor 10,0
    Bifogar även bilder på temperatur-displayn och shunten (som jag läste i en annan tråd möjligtvis var felkällan)

Tacksam för hjälp, det börjar bli kyligt i huset:)

2. J
    Medlem · Nivå 12
    Shunten står nu på halvfart, du kan göra på 2 sätt , börja med att höja kurvan ytterligare, då ska shunten gå mot mera rött, eller dra ut den svarta ratten, då frigörs motor och axeln och vrida den mot mera rött, det är en manuell inställning då. Det tar ett tag innan skillnaden i huset känns, ingen lampa som blir max/min direkt

3. H
    Medlem Nivå 2
    Ok, och är det V- eller H-värdet jag ska höja då, och med hur mycket?

eller är det värdet vid "5" eller "10" grader jag ska ändra?

4. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Fast om tidigare ägare inte har haft några problem känns det dumt att börja med att skruva på inställningarna.

Kolla att shunten står i autoläget (det ska inte gå att vrida ratten för hand) och skriv ner alla temperaturer här.

5. J
    Medlem · Nivå 12
    Den motorn har inget autoläge, man måste lyfta ut ratten och vrida, som det går att utröna på bild så är den intryckt och då är det
    styrning från regleringen via kurvan, I manualen så finns det hur du ställer in värmekurvan, har du manualen till den.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Vad menar du med att den inte har något autoläge?
    Autoläge = ratten intryckt. Manuellt läge = ratten utdragen.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 9
    Det kan inte vara så att elpatronen är låst till lägsta läget tex 3 kW och således orkar den ej få upp högre temp?

8. J
    Medlem · Nivå 12
    Läs vad jag skrev i # 2 Den är ju intryckt och då bara lyfta ut den och vrida för hand och se vad som händer, blir det varmare så är det kurvan som ska ställas upp och vid omställning av dito, i ditt s.k autoläge ska den vrida sig när kurvan ställs högre

9. H
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D75E6BF2-3647-49B9-90D2-D6B181CD1DB0.jpeg
    02D295FD-4C09-4135-9279-7FA860A80F95.jpeg
    5FEB31AF-7A86-43BA-8441-97B1FCC7EA73.jpeg
    E0479E23-DA12-42F6-99BA-35D97D9E9A0D.jpeg

dessa temperaturer får jag fram. Inget mer. Dessutom när jag trycker på ”ingångar” står där ”överhettningsskydd”...vad innebär det i praktiken ?

10. J
    Medlem · Nivå 12
    Har du manualen ? Värdena stämmer nog rätt bra mot kurvan, tumregel fram är ca 42 C vid noll ute , överhettningskydd är om termostaten säger upp sig sig, så löser den vid ca 95 C och kopplar ur EL-patronen

11. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Pannan borde vara varmare. Kolla under tillskottsinställningar vilken maxeffekt den får dra. Sen kan du kolla vilken effekt den drar momentant och kolla på elmätaren att den verkligen drar den effekten.

12. H
    Medlem Nivå 2
    87757432-EF67-4805-9323-2FBBB377587B.jpeg
    maxeffekt 13,5kw

Men, när jag sedan tittar på ”inkopplad eleffekt” så noterar jag att den ”tickar” uppåt till drygt 11kw, sedan slocknar hela displayen och startar om (samtidigt som det låter som själva pannan startas om). När jag sedan går in på samma display visar den inkopplad effekt 1kw, och så tickar den stadigt upp till 11kw (cirka 20min), sen samma procedur igen.

Det verkar ju vara något fel där, eller?

13. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, den ska inte starta om...
    Det låter som en dålig elektrolytkondensator i spänningsmatningen.

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    kanske inget fel på utedelen då.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Är utedelen urkopplad? Har ni lossat canbuskabeln inne i så fall och terminerat busen där?