nizzehult
Då jag går i hustankar och ett byte av befintlig värmepump är då aktuellt så har jag gjort lite efterforskningar på detta och inser att 75' inte kommer att stoppa innan en ny "svensk" jordvärmepump sitter är på plats. Vill man sen ha lite bättre prylar så börjar man närma sig 100'.

Jag funderade då i samma banor som vid bildelar; varför inte köpa utomlands? Jag handlar idag alla bildelar och även oljor till under halva priset i Tyskland och det kanske är tillämpbart även här? Siemens, Bosch m fl gör ju fina anläggningar för den egna marknaden så dom borde väl fungera lika bra här och om jag kunde spara 20-30' eller kanske rentav ännu mer genom att kanske t o m själv åka ner och hämta en så har jag inga problem med det. Visst, det gäller att hitta en installatör som tar på sig detta då han inte levererat varan själv och support och eventuella garantianspråk blir också lite knöligare men är prisskillnaden så markant är det definitivt värt det anser jag. Sökte om det fanns en sån tråd sen tidigare här men den jag hittade var obesvarad och från 2004...

Någon som har undersökt detta och kanske t o m gjort ett sånt köp? Min tyska, franska eller polska är obefintlig så jag är lite handikappad när det gäller att söka på nätet i dessa länder men för den som kan språk(en) är det ju ingen konst.

Men om du inte kan söka på nätet på grund av språk, hur ska du då lyckas kommunicera via eventuella support och garantiärenden ?

P
Håller med,en så pass stor investering är väl inte läge att chansa med,hade det gällt en billig 5000kr luftvärmepump vore det en annan sak :thinking:

• Gilla
Stefanski
  • Laddar…
nizzehult
C Comfort Thomas skrev:
Men om du inte kan söka på nätet på grund av språk, hur ska du då lyckas kommunicera via eventuella support och garantiärenden ?
Det löser jag. Kan bra engelska och kan ordna kontakter på andra språk vid behov. Frågan är bara om det ens är värt att börja forska i detta och min fråga riktades kanske främst till någon som redan har gjort det.
Jag känner till folk som inte ens skulle våga köpa ett märkeständstift någon annanstans (och dyrt) än hos den lokala butiken eller möjligen i landet - men det gäller alltså inte mig.

• Gilla
HenkeDK
  • Laddar…
Går du in på värmepumpsforum och ställer samma fråga så har du fler chanser att nå kan tipsa dig om detta.

Bara för att du kan bra Engelska så är det inte säkert att supporten därborta kan det och verkar halvkrångligt att leta rätt på kontakter för att skicka och svara på ärenden men det är ju upp till dig :)

Tyskland kan du glömma att hitta bra pris. De finns tyskar som handlar härifrån för det är billigare. Priser finns på nätet. Runt 11k euro för en f1255 12kW.
Viessmann är inte heller billigare. Vet inte de andra märkena.

våran valuta är kass så nu är nästan allt dyrt utomlands

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Jag förstår. Språket ser jag som ett mindre problem, valutans värde kan jag däremot inte göra nåt åt. :worried:
Jag tänker som så att tekniken används i hela världen så varför skulle svenska märken vara bättre än andra; japaner brukar vara bra på både värme och kyla - för att inte tala om italienarna. Jfr vitvaror och bilar och i Sverige finns en förmåga att man i distributionsledet ofta fläskar på en massa $$$ utan att egentligen tillföra nåt. Som med just bildelar och byggmateriel.

P
som tidigare skrivit
tyskar köper vp i Sverige för att det för dyrt hemma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.