Avser att låta installera en jordvärmeanläggning till våren 2020. Hus byggt -38. 2 våningar, ca 180kvm. Eldar idag med vedpanna Albin som går mot 2 500l tankar. Alldeles för litet för behovet men utrymmet i pannrummet gör att vi inte får in fler tankar.

Hur ska man resonera kring detta att ha kvar pannan eller inte? idag sitter vv beredaren i pannan vilket gör att vattnet skickas till tank och sedan tillbaka när pannan säger till. Installerade 2017 en separat elberedare i serie med pannan så man slipper elda på sommaren samt att mängden varmvatten fördubblades.

Finns det något smart sätt att koppla ihop jordvärme VP med pannan så man istället för att se elpatronen slå till när de är som kallast så gör man upp en eld och använder det som tillskott istället? bör man ha kvar pannan och göra nån brasa emellanåt för att dra ur ev fukt ur gråstensmurstocken?

Pannrummet är ju ett pannrum så river jag ut allt så är det liksom inget utrymme man gör om till ett vanligt rum.

Det hur du tänker att du vill ha det, går att få ihop på många sätt. VP mark vad tänker du att det ska vara typ, köra mot huset direkt/ mot tank eller vad, mer info

Inga problem att ha vedpanna som spets, men det förutsätter ju att du gillar att elda, och har tillgång till billig ved. Annars kan du lika gärna riva ut vedpannan.

Jag vet inte riktigt hur jag vill ha det, därav funderingar. Ved finns i mängd till kostnad av arbetsinsats. Om man bestämmer sig för att ha kvar vedpannan, hur kan man då nyttja den i ett samspel med jordvärmen?
En lös tanke var att låta returen ner i marken från VP gå via en växlare som vedpannevattnet cirkulerar kring?

Nej, det finns bättre sätt. Pannans acc.tankar används som spets. styrs av VP via en shunt, så lite nya rördragningar behövs

Skulle nog valt att kasta ut allt gammalt och bara haft bergvärmen. Byte själv för 6-7 år sen från pellets till bergvärme och hade nog inte tänkt på hela källaren helt plötsligt blev "ren", inget sot eller rök. Med pannan kvar så har du en grej till som kan gå sönder, skönt med BV som bara tuffar på..

Är då vedpannan fristående från radiatorkretsen och bara pytsar in värme vid behov eller hur fungerar det rent praktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.