Hej,

Ersatte elpanna med en Bosch LVVP i somras. Gjort underverk för elräkningen men skapar också påtagligt ”brummande” i delar av huset när temperaturen går mot -5. Utedelen uppfattar jag som relativt tyst (delskäl till att jag köpte den) och det är inte direkt i rummet innanför den hörs mest. Gissar att det är vibrationer i rör/vägg/grund som borde gå att åtgärda. Efterfrågat service sen i november men firman är riktigt seg..

Utedelen är rätt lätt (1 fas, cirka 80kg) och ganska hög och det var därför de skruvade fast ställningen direkt i plattorna om jag minns rätt. Tycks vara slang fram till rören i källarväggen.

Hur skulle jag bäst sätta vibrationsdämpare och/eller kuddar/mattor på den här? Vilka bör jag köpa?
Andra tips?

Tack!
 
  • Isolerade VVS-rör genom husvägg, möjlig källa till vibrationer och ljudöverföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vibrationsdämpare under utrustning, monterade på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utedel av en luft-värmepump monterad på plattor med synliga rör och kablar intill en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.