Hej,
Min bergvärmeanläggming tappar tryck. Om jag läser av expansionskärlet så kan den tappa från 1,2 - 0,2 på en vecka. Jag har kollat att jag inte har några läckor. Däremot så har jag konstaterat att mellan värmepumpen och ackumulatortanken så har jag två element kopplade direkt till en övervåning, medans resterande element är påkopplade efter ackumulatortanken där expansionkärlet är kopplat till returen. När jag stänger av tillförslen till på ledningen som ör mellan pumpen och tanken då håller sig trycket konstant. Min fråga är det felkopplat och man bör flytta anslutningen till efter tanken eller finns det någon annan lösning?
Värmeanläggningen är från Viessmann .
Min bergvärmeanläggming tappar tryck. Om jag läser av expansionskärlet så kan den tappa från 1,2 - 0,2 på en vecka. Jag har kollat att jag inte har några läckor. Däremot så har jag konstaterat att mellan värmepumpen och ackumulatortanken så har jag två element kopplade direkt till en övervåning, medans resterande element är påkopplade efter ackumulatortanken där expansionkärlet är kopplat till returen. När jag stänger av tillförslen till på ledningen som ör mellan pumpen och tanken då håller sig trycket konstant. Min fråga är det felkopplat och man bör flytta anslutningen till efter tanken eller finns det någon annan lösning?
Värmeanläggningen är från Viessmann .
Antar att värmekretsen matas av en cirkulationspump som sitter efter tanken om det är korrekt kopplat?
Din radistorslinga mellan värmepump och tank får inget flöde om inte värmepumpen går vilket är fel.
Värmekretsen ska matas av den externa cirkulationspumpen som går kontinuerligt och den interna i värmepumpen ska bara gå intermittent tillsammans med värmepumpen.
Så det är förmodligen felkopplat. Sen om det hjälper mot luften vet jag inte.
Lite bilder skulle underlätta.
Din radistorslinga mellan värmepump och tank får inget flöde om inte värmepumpen går vilket är fel.
Värmekretsen ska matas av den externa cirkulationspumpen som går kontinuerligt och den interna i värmepumpen ska bara gå intermittent tillsammans med värmepumpen.
Så det är förmodligen felkopplat. Sen om det hjälper mot luften vet jag inte.
Lite bilder skulle underlätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut. Det är dom två ledningarna i mitten som går till de två elementen.
Jag är ingen expert på sådant.
Men min gjorde likadant och det var ingen luft på luftsidan i expansionskärlet. Ventilen hade blivit dålig, så jag bytte till en ny och pumpade i ny luft och sen dess har jag inte behövt fylla på alls. Det var i november.
Men gissar att du redan kollat om du har luft?
Men min gjorde likadant och det var ingen luft på luftsidan i expansionskärlet. Ventilen hade blivit dålig, så jag bytte till en ny och pumpade i ny luft och sen dess har jag inte behövt fylla på alls. Det var i november.
Men gissar att du redan kollat om du har luft?
Tanken på bilden är en varmvattenberedare tror jag. För inte har du två tankar? För den värmepumpen har inte en inbyggd varmvattenberedare.
Viessmann brukar förorda en ackumulatortank i deras system i vanliga fall.
Svårt att säga vart luften kommer ifrån.
Viessmann brukar förorda en ackumulatortank i deras system i vanliga fall.
Svårt att säga vart luften kommer ifrån.
Logga in
Skapa konto
Jag måste kanske koppla bort dom och sätta dom på slingan efter tanken.
Vet inte om du läste mitt förra inlägg...
Men det där är med största sannolikhet din varmvattenberedare för tappvattnet och inte en ackumulatortank om nu inte du har en tank nr 2 som inte syns på bild?
Om det är en varmvattenberedare så har den ingenting med din radiatorkrets att göra.
I så fall är det ingen konstigt rördragning.
Men det där är med största sannolikhet din varmvattenberedare för tappvattnet och inte en ackumulatortank om nu inte du har en tank nr 2 som inte syns på bild?
Om det är en varmvattenberedare så har den ingenting med din radiatorkrets att göra.
I så fall är det ingen konstigt rördragning.
Du har rät. Jag har en vitocal 300-g (värmepump) och en vitocell 100-v (varmvattenberedare och hetvattenslinga 390 liter)
Nyfiken. Hur stor är pumpen?
Klicka här för att svara