Hej!
Jag har precis installerat bergvärme (några månader sedan) och med andra ord så springer man som en galning och tittar på temperaturer och effektförbrukining etc.
Min fråga är: Vad är "normal" temperatur för kölbäraren in från hålet?
Nu när det börjar bli lite kallt (här i sthlm) så tycker jag att min temperatur från hålet är ganska låg. Det ligger på runt 1.8 - 2.1 grader när det är straxt under 0 grader ute. Och då är ändå hålet nytt!
Vad har ni andra för temperatur?
Jag har en greenline 7kw pump med ett hål på 120 meter (varav 119 meter är gråberg). Värmer 100 kvm + 65 kvm källare. Kan det vara så illa att hålet är för grunt?
Jag har precis installerat bergvärme (några månader sedan) och med andra ord så springer man som en galning och tittar på temperaturer och effektförbrukining etc.
Nu när det börjar bli lite kallt (här i sthlm) så tycker jag att min temperatur från hålet är ganska låg. Det ligger på runt 1.8 - 2.1 grader när det är straxt under 0 grader ute. Och då är ändå hålet nytt!
Jag har en greenline 7kw pump med ett hål på 120 meter (varav 119 meter är gråberg). Värmer 100 kvm + 65 kvm källare. Kan det vara så illa att hålet är för grunt?
Min intemp är ca 8 grader, när är som kallast på vintern sjunker den lite, dock plockar pumpen ut 7grader när den får jobba hårt. Thermia Diplomat 16, 2 hål på 40m+280m, bor på en rullstensås med en "flod" precis under gården, dvs ett rejält vattenflöde.
jag har 5-6 pluss in o jag bor inte långt från stockholm. jag har 170m aktivt borrdjup o huset är 195m2 + 35 m2 garage som värms till 15,5 grader (men då har jag ingen källare, för en sån drar mycke energi !!)
helt klart har du ett något klent borrhål, men det behöver ju inte vara katastrof för det. vad har dom räknat med för KB temp i offerten? )många billiba offerter räknar med -5 grader!) (själv går jag aldrig under +3 hur kallt det en blir)
helt klart har du ett något klent borrhål, men det behöver ju inte vara katastrof för det. vad har dom räknat med för KB temp i offerten? )många billiba offerter räknar med -5 grader!) (själv går jag aldrig under +3 hur kallt det en blir)
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Usch, känner igen det där springandet..
På www.varmepumpsforum.com sitter det folk som verkar ha sin värmepump som största intresse här i livet, hör med dom.
Men det känns kanske lite lågt rent spontant.
På www.varmepumpsforum.com sitter det folk som verkar ha sin värmepump som största intresse här i livet, hör med dom.
Vad är den högsta temperatur som du har observerat?
Hur långt ner under marknivå låg grundvattnet när de borrade?
Hur långt ner under marknivå låg grundvattnet när de borrade?
Så du menar att din vp aldrig tar mer 3 grader ur hålet? Är det inte lite lite? Vad har du för pump? Har nån form av tillskottsvärme?Igår 21:46
CarMan jag har 5-6 pluss in o jag bor inte långt från stockholm. jag har 170m aktivt borrdjup o huset är 195m2 + 35 m2 garage som värms till 15,5 grader (men då har jag ingen källare, för en sån drar mycke energi !!)
[Igår 09:50
maap9651 Köldbärartemperatur in
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
/QUOTE]
Men finns det inte nån typ av garanti från företaget som har borrat/installerat pumpen på att borrhålet skall vara tillräckligt? Det är väl även dom som dimensionerat system och räknat på borrdjupet?
Jo, jag tycker det låter lite jag också. 1.8 grader är det lägsta hittills jag fått ut (och då lite under 0 grader ute). Annars får jag ju varmare ur hålet när det är varmt ute, men det hänger väl ihop med temperaturen ut till hålet också?
Vad jag har hört så svalnar hålet ett par grader under de första åren och då är jag nere på minusgrader in. Dessutom har det ju inte varit speciellt kallt ännu. Installatörern sa något om att temperaturen in inte bör bara mindre än 0 grader, då kan man misstänka klent hål....
Vad har installatören för ansvar egentligen? Är det någon som vet om man kan få hjälp av SVEP (svenska värmepumpföreningen) om det nu är så att hålet är för klent? Eller är det mitt ansvar som beställare att ifrågasätta borrdjupet? Det skulle ju kännas väldigt bra med ytterligare ett 120 meters hål för säkerhetsskull.
Pumpen jag har är en IVT Greenline 7kW. Meningen är att den ska elspetsa värmen vid behov men det ska bara behövas när det är rikigt kallt....
Vad jag har hört så svalnar hålet ett par grader under de första åren och då är jag nere på minusgrader in. Dessutom har det ju inte varit speciellt kallt ännu. Installatörern sa något om att temperaturen in inte bör bara mindre än 0 grader, då kan man misstänka klent hål....
Vad har installatören för ansvar egentligen? Är det någon som vet om man kan få hjälp av SVEP (svenska värmepumpföreningen) om det nu är så att hålet är för klent? Eller är det mitt ansvar som beställare att ifrågasätta borrdjupet? Det skulle ju kännas väldigt bra med ytterligare ett 120 meters hål för säkerhetsskull.
Pumpen jag har är en IVT Greenline 7kW. Meningen är att den ska elspetsa värmen vid behov men det ska bara behövas när det är rikigt kallt....
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det intressanta är både in-temperaturen OCH ut-temperaturen. Då ser man tydligare vad hålet ger och hur mycket pumpen utvinner.
Du kanske har 30 meter ner till grundvattnet?
Givarna kan visa fel också.
Givarna kan visa fel också.
Deltat mellan in och ut ligger på ca 2 grader vid uppvärmning av varmvatten och ca 3-4 grader när det är till radiatorerna. Alltså är verkninggraden annorlunda när det är tappvattnet som värms. Men det är helt normalt vad jag förstår.
Men, till ursprungsfrågan: Vad har ni för temperatur in från era hål?
Pumpen kommer ju förstås göra nytta, men det är ju tråkigt att verkningsgraden inte blir så bra som det skulle kunna vara. Om man skulle ha borrat 10-20 m djupare direkt hade det ju inte kostat så mycket då, men man litar ju på installatören...
Men, till ursprungsfrågan: Vad har ni för temperatur in från era hål?
Pumpen kommer ju förstås göra nytta, men det är ju tråkigt att verkningsgraden inte blir så bra som det skulle kunna vara. Om man skulle ha borrat 10-20 m djupare direkt hade det ju inte kostat så mycket då, men man litar ju på installatören...
... och då undrar jag med jordvärme vilken temp jag kan räkna med? Springer som en tätting o kollar men det är hyfsad spridning på temp, nånstans 9-11 grader.
Kjell G
Kjell G
Var nere och kollade igår, hade ca 4 grader in och 1,3 ut.
Vad gäller ansvar hos borraren så måste det nog gå så långt så att pumpen stannar pga av för låg temp in innan de gör någonting åt det.
Du har dock långt innan detta tappat cop-faktor på pumpen.
Sprang oxå och kikade titt som tätt ibörjan.
Har fått byta knappsatsen 2 ggr inom 2 år från Installation.
Måste hålla med om att ditt hål låter snålt tilltaget.
Har samma pump och värmer 103+103+ garage, dock bara ca 17 grader i halva källaren och ca 10 i garaget.
Har 152 m aktivt. Bor i Småland
En annan sak jag kom att tänka på, har du vatten i hålet eller är det torrt?
Vad gäller ansvar hos borraren så måste det nog gå så långt så att pumpen stannar pga av för låg temp in innan de gör någonting åt det.
Du har dock långt innan detta tappat cop-faktor på pumpen.
Sprang oxå och kikade titt som tätt ibörjan.
Har fått byta knappsatsen 2 ggr inom 2 år från Installation.
Måste hålla med om att ditt hål låter snålt tilltaget.
Har samma pump och värmer 103+103+ garage, dock bara ca 17 grader i halva källaren och ca 10 i garaget.
Har 152 m aktivt. Bor i Småland
En annan sak jag kom att tänka på, har du vatten i hålet eller är det torrt?
Jag vet inte hur mycket vatten jag har i hålet, jag vet att det finns vatten men inte på vilket djup. Det protokoll jag fått från borraren säger att 0-1 är jord, 1-115 meter är gråberg och 116-120 är rödberg. Dessutom står en extra not om att vid 118 meter kom det väldigt mycket vatten.
Mer än så vet jag inte...
79:an skrev:Så du menar att din vp aldrig tar mer 3 grader ur hålet? Är det inte lite lite? Vad har du för pump? Har nån form av tillskottsvärme?
Jag beskriver vilkan in tamp jag har. jag får aldrig lägre in temp än +3 grader.
men pumpen plockar mellan 3-6 grader från borran beroende på drift förhållande.
& ja jag har en Nibe 1215 = den har inbyggd elpatron (& om mina beräkningar stämmer så behöver den gå i när det är -30 grader ute...)
Med lite otur så har du sveriges grundaste aktiva djup = 1m :eek:maap9651 skrev:Jag vet inte hur mycket vatten jag har i hålet, jag vet att det finns vatten men inte på vilket djup. Det protokoll jag fått från borraren säger att 0-1 är jord, 1-115 meter är gråberg och 116-120 är rödberg. Dessutom står en extra not om att vid 118 meter kom det väldigt mycket vatten.