12 452 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Extra varmvattenberedare till bergvärmen?
Sida 1 av 2
Vi ska sätta in en värmepump av modellen CTC GSi 12 i ett hus som är under uppförande. Den ska täcka upp för både huset och uppvärmning av poolen (sommartid alltså).
Frågan är bara om vi behöver en extra varmvattenberedare utöver de 300 liter varmvatten som den enligt specifikationen ska kunna leverera.
Har inte haft bergvärme innan så har lite dålig koll på effektiviteten.
Frågan är bara om vi behöver en extra varmvattenberedare utöver de 300 liter varmvatten som den enligt specifikationen ska kunna leverera.
Har inte haft bergvärme innan så har lite dålig koll på effektiviteten.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Vi har en Thermia. Själva beredaren där är om jag minns rätt 180l (Din CTC har knappast 300 l beredare) jag tror man räknar in att den hinner producera en del nytt varmvatten medan man tappar upp. Thermina skall enl .reklamen kunna ge fullt med nytt varmvatten 20 minuter efter man börjar tappa ur.
Jag tror att enda möjligheten att få slut på varmvatten är om du ex. tappar upp ett badkar på mer än 300 l. i ett svep (eller din pool....).
Även om du har en storfamilj som duschar typ 10 personer uppdelade på 3 badrum. så tror jag inte du hinner förbruka 300l på den tid det tar att värma upp igen.
Jag tror att enda möjligheten att få slut på varmvatten är om du ex. tappar upp ett badkar på mer än 300 l. i ett svep (eller din pool....).
Även om du har en storfamilj som duschar typ 10 personer uppdelade på 3 badrum. så tror jag inte du hinner förbruka 300l på den tid det tar att värma upp igen.
Kolla in det här sidan 59 så du vet vad det handlar om vid installationen på din nya VP , är nog så på alla nya VP i dag
BBR ska bestämma vad du får och inte får ha i effekt , sanslöst
Ladda ner den här
www.ctc.se/sv/file-download/deb827b16e496d93630f55971409ef60.pdf
BBR ska bestämma vad du får och inte får ha i effekt , sanslöst
Ladda ner den här
www.ctc.se/sv/file-download/deb827b16e496d93630f55971409ef60.pdf
H hempularen skrev:Vi har en Thermia. Själva beredaren där är om jag minns rätt 180l (Din CTC har knappast 300 l beredare) jag tror man räknar in att den hinner producera en del nytt varmvatten medan man tappar upp. Thermina skall enl .reklamen kunna ge fullt med nytt varmvatten 20 minuter efter man börjar tappa ur.
Hej och tack för svar!
Gällande storleken står det: "GSi-12 har även utrustats med en högeffektiv varmvattenberedning som producerar upp till 300 liter varmvatten, vilket är bäst i klassen." Borde väl stämma hoppas jag?
Vi är sex personer i familjen och jag gillar varma bad plus att vi kör en hel del tvättmaskiner, så därav min fundering. Googlade runt lite och insåg att det var ett rätt vanligt problem att vattnet inte räckte till. Byggaren sa att vi kommer få en riktigt rejäl tank, men jag känner ändå att jag vill höra mig för lite bredare.
Aha, jag trodde att det var krångligt att koppla in i efterhand, att man helst skulle göra det från början. Men det vore ju toppen om man kan testa sig fem och sedan utöka vid behov. Tack för svaruseless skrev:
Tvättmaskinen går på kallvatten... Jag håller fast vid mitt tips att ni ska prova innan ni installerar en extra beredare. Finns det plats så borde det inte bli nämnvärt dyrare att installera den sen jämfört med nu.
C cpalm skrev:
Haha, det kanske man inte har? Om det inte är standard så är det säkert inte den lösning som kommer användas nu heller. Jag är som sagt novis på detta med värmepumpar. Bott i hus i rätt många år men har liksom aldrig tänkt på funktionerna eller hur de är sammanlänkade.
I och för sig inte men det är El-patronens effekt som blockeras , kallt ute och mycket VV förbrukas , den ska ju värma vatten den med när inte kompressorn orkar med större uttag , då kommer tiden för höjning av VV att ökauseless skrev:
Jo, fast det gäller ju nybyggnation, för att klara energikraven enligt BBR.J jojo123 skrev:
Gäller det ett äldre hus kan man bortse från detta.
Saxat ur ctc's manual:
- Ange maximum elpatroneffekt. Välj mellan 0,0 - 9,0 kW i steg om 0,3 kW. Detta värde kan senare inte ändras utan att vissa delar byts ut. Man har dock 7 dagars ångertid att bryta strömmen och ändra värdet. Funktionen är anpassad till nybyggnadsreglerna BBR. Installatören ska knappa in den fyrsiffriga koden 8818, under meny: Service/Fabriksinst kodad, inom en vecka, detta låser maximal effekt.
Där ser man. Jag kanske skulle läst lite mer noggrant. Har inte ens tagit fredagsölen änuseless skrev:
Ser inga problem med att hålla sig till BBR-kraven i ett nytt hus.
Det enda problem som kan uppstå är att någon har räknat fel ang energibehovet eller att man fuskat med isolering mm.