Hej,

2012 flyttade jag in i en enplansvilla byggd 2004. I huset är ett golvvärmessystem från Termotech installerat samt en värmepump NIBE Fighter 310P.

Jag har lite koll (tror jag) hur systemet fungerar och jag har luftat, bytt filter etc. under de åren jag har bott i huset. Dessutom har jag även varit tvungen att byta ut några ställdon de senaste åren.

Nu står jag inför ett problem jag inte löser själv tyvärr. I ett sovrum (ställdon nr 5) fungerar inte golvvärmen. Det är kallt trots jag provat att ändra vredet på termostaten (även i kombination att sänka övriga i huset). I ett annat rum (vardagsrummet, ställdon nr 11) flödar värmen på max, och har gjort så i ett par veckor. Jag vet inte om det finns något samband mellan dessa rum avseende problemet.

Mina åtgärder hittills har varit att byta plats på ställdonen (de aktuella rummen). Då sker ingen förändring, vilket borde betyda att ställdonen fungerar som de ska (?). Jag har motionerat "piggarna" som ställdonen reglerar och dessa fjädrar bra.

Kan det vara något galet kopplat i "elcentralen"? Jag har inte ändrat något där, utan bara tagit bort och satt i kablarna på samma ställe, när jag bytt ställdon.

Jag har tänkt att göra en service på systemet inom kort, eftersom jag inte har gjort det någonsin. Men fram tills dess, vad kan jag göra? Några tips?

Tacksam för svar.

Mvh
Christian

• Termotech golvvärmefördelare med uppmärkta ställdon och ledningar för en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det med ingen värme,lyft av donet och se om piggen är nere, om så är knacka på den med ett mejselskaft, brukar fastna ibland,
det med konstant värme , kolla även den piggen, den kan sitta fast i uppeläge

• Gilla
Schöldan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med ingen värme,lyft av donet och se om piggen är nere, om så är knacka på den med ett mejselskaft, brukar fastna ibland,
det med konstant värme , kolla även den piggen, den kan sitta fast i uppeläge
Jag har gjort detta nu. Det verkar vara i sin ordning avseende piggarna. Får vänta och se. Känns så märkligt att det inte fungerar.
Tack så länge!

Prova även med att skifta don 11 och 12, 12 står helt öppen som synes även prova att dra ner termostaten för 12 till min, då ska den blå markeringen försvinna

J jonaserik skrev:
Prova även med att skifta don 11 och 12, 12 står helt öppen som synes även prova att dra ner termostaten för 12 till min, då ska den blå markeringen försvinna
Återigen är jag väldigt tacksam för hjälpen.:D

Dock har jag redan provat att byta ställdon men samma sak händer, därav tror jag att donen är ok. (Det som händer är att ställdon på plats 11 öppnar sig helt, trots minimum på termostaten. Donet på plats 5 blir livlöst).

Jag har även provat att byta plats på termostaterna i huset. Även där verkar alla fungera bra.

Kanske ska göra om allt igen imorgon och hoppas på det bästa? Finner ingen logik för tillfället... :confused:

Då ska du prova att skifta något dons inkoppling i regelrcentralen, byter plats,då får du indikation på om det är fel i den, eller fel i en termostat, har du två närliggande rum som kan ha samma temp, så orkar centralen att reglera 2 st don samtidigt,Om det fungerar så behöver du inte lägga en massa kronor på ny central, utan bara köra vidare. Det ka vara fel på utgången till ett don.

• Gilla
Schöldan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då ska du prova att skifta något dons inkoppling i regelrcentralen, byter plats,då får du indikation på om det är fel i den, eller fel i en termostat, har du två närliggande rum som kan ha samma temp, så orkar centralen att reglera 2 st don samtidigt,Om det fungerar så behöver du inte lägga en massa kronor på ny central, utan bara köra vidare. Det ka vara fel på utgången till ett don.
Tack! Ska prova detta. Återkommer med resultat (y)

S Schöldan skrev:
Tack! Ska prova detta. Återkommer med resultat (y)
J jonaserik skrev:
Hej!

Nu är problemet löst! :ok: Problemet var att kablarna från ställdonen var fel inkopplade centralen. Jag var helt säker på att det inte kunde vara fel där, därav att jag inte kontrollerade så noga. Jag kan inte dra mig till minnes att jag ändrat kopplingarna där någonsin. :thinking:

Men det hela är väldigt enkelt och logiskt såhär i efterhand. I vardagsrummet går två värmeslingor, varav det finns två ställdon som reglerar flödet, som skall vara inkopplade på ett och samma ställe i centralen (en termostat reglerar två slingor). Felet var att det endast var ett ställdon inkopplat från v-rummet samt ett från ett annat rum (det som varit kallt). Medans slinga nr2 i v-rummet, var inkopplat i den koppling som "det kalla rummet" skall vara inkopplat. Ett litet byte så var det fixat! Som sagt mycket enkelt så här efteråt, när man vet var felet var :D

Tack för hjälpen och ha det gott!
Mvh

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.