10 512 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Hitta jordvärmeslang
Sida 1 av 2
Har just köpt ett hus med jordvärme redan installerat, säljare ett dödsbo. Har en ungefärlig uppgift om var de grävde ner slangen. De "tror han lade den bort i skogen åt det hållet." Men ingen inblandad i försäljningen vet exakt var då 'han' i fråga är ej längre i livet.
Tänker att det kanske skulle vara en sådan där sak som är bra att veta. Då planer finnes att expandera trädgården en aning offra lite skog och ha lite mer trädgård. Vore ju synd att gräva för djupt och eventuellt ha sönder saker.
Så, hur hittar man en jordvärmeslang?
Tänker att det kanske skulle vara en sådan där sak som är bra att veta. Då planer finnes att expandera trädgården en aning offra lite skog och ha lite mer trädgård. Vore ju synd att gräva för djupt och eventuellt ha sönder saker.
Så, hur hittar man en jordvärmeslang?
Jag vet inte hur målet skulle kunna uppfyllas, men om man på något sätt kunde få igenom en fk-kabel i slingan så skulle möjligen en kabelsökningsapparat kunna visa ganska exakt hur slingan ligger.
På den tiden jag jobbade ute på oljefälten i Nordsjön, användes en "pig" som rensade rören invänigt på långa sträckor. Den drevs framåt genom ett tryck bakifrån.
Kanske man kan göra något liknande med en bordtennisboll el. liknande som är fäst med en tunn fiskelina. När linan är igenom fäster man fk-kabeln och drar igenom?
Ja, fria fantasier, vet inte om det skulle fungera i verkliga livet, men jag har kanske väckt tankar hos någon här på forat som kommer med en elegant lösning? :x
På den tiden jag jobbade ute på oljefälten i Nordsjön, användes en "pig" som rensade rören invänigt på långa sträckor. Den drevs framåt genom ett tryck bakifrån.
Kanske man kan göra något liknande med en bordtennisboll el. liknande som är fäst med en tunn fiskelina. När linan är igenom fäster man fk-kabeln och drar igenom?
Ja, fria fantasier, vet inte om det skulle fungera i verkliga livet, men jag har kanske väckt tankar hos någon här på forat som kommer med en elegant lösning? :x
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Kan den värmekamera se var slangen går? Jag vet inte men kanske någon annan gör? Egentligen borde man väl gräva ner den så långt att det inte "syns" men vid lite extrema förhållanden? (En längre period av kyla utan snö och sen lite varmare väderlek kanske?).
I så fall finns det ett par personer här som köpt en relativt avancerad värmekamera för ett betydligt mer humant pris och som kanske kan låna ut sin kamera. Jag är en av dem, men kanske kan man hitta någon närmre (jag huserar i de norra förorterna, så inte optimalt ur ditt perspektiv)
/U
I så fall finns det ett par personer här som köpt en relativt avancerad värmekamera för ett betydligt mer humant pris och som kanske kan låna ut sin kamera. Jag är en av dem, men kanske kan man hitta någon närmre (jag huserar i de norra förorterna, så inte optimalt ur ditt perspektiv)
/U
Elbolag brukar lägga en sändningssignal på kabeln dom vill märka ut, dom använder sedan ett instrument som troligen liknar metalldetektor.
Om man kunde lägga en liknande signal i brinevätskan så vore saken ordnad. Möjligen om man är tvungen att blanda in någon tillsats som ökar brinets ledningsförmåga?
Ingen som vet om kommunens vattenverk har något instrument som kan hitta vattenledningar i PEM-material?
Om man kunde lägga en liknande signal i brinevätskan så vore saken ordnad. Möjligen om man är tvungen att blanda in någon tillsats som ökar brinets ledningsförmåga?
Ingen som vet om kommunens vattenverk har något instrument som kan hitta vattenledningar i PEM-material?
Ja, frågan är hur exakt TS måste veta utläggningen. Jag befarar att ritningar på utläggningen förr gjordes på en höft bara för att tillfredsställa miljöförvaltningen och inte så särskilt exakt.mycke_nu skrev:
Helst skulle jag vilja veta exakt. Självklart. Men något mer bestämt än bara 'tror det var ditåt, kanske' skulle vara ett framsteg. Särskilt eftersom garage bygge är planerat någon gång i framtiden.roland53 skrev:
Om ritningen säjer att slangen ligger åt väster, Kan vi ju planera för det bygget år öster, för säkerhets skull. Det är väl mest det jag är orolig för.
Ett hål för ett äpple träd eller fem kan väl inte gör så mycket skada, hoppas jag. Om slangen nu ligger på en meters djup, behöver jag väl inte oroa mig för trädgårds planerna.
Redigerat:
Kolla som tidigare sagts hos kommunen. När vi installerade jordvärme skickade vi med en enklare ritning i ansökan/anmälan om var slingan placerades. Det var givetvis inte exakt på metern var själva slangarna ligger, men i alla fall så pass att det går att veta ungefär på ett par meter när var själva området med slangen är.
Slangen grävdes ned en meter djupt med 80 cm mellanrum. Eller var det 80 cm djupt och en meters mellanrum kanske? Minns ej.
Lycka till!
Slangen grävdes ned en meter djupt med 80 cm mellanrum. Eller var det 80 cm djupt och en meters mellanrum kanske? Minns ej.
Lycka till!
Hej!
På vårkanten när snön smälter kan man ibland se hur den ligger kvar över slangarna och det är barmark mittemellan dom. Så du får va lite vaksam när våren är i antågande så får du kanske svar på frågan om vädergudarna fixar rätt förutsättningar!!
På vårkanten när snön smälter kan man ibland se hur den ligger kvar över slangarna och det är barmark mittemellan dom. Så du får va lite vaksam när våren är i antågande så får du kanske svar på frågan om vädergudarna fixar rätt förutsättningar!!