Hej!

Nu är det så att man känner hur golvet värmer i våtrummen och hela huset är för varmt.
Vad jag än ställer in för förskjutning eller förskjutningskurva så blir framledningstemperaturen rätt hög. Det känns som om pannan inte klarar att köra fram kallare vatten.
När jag ställer alla termostater i rummen på minsta så får jag köldmediekretsens tryckpressostat utlöst....

Förra sommaren var pannan avstängd vilket inte är så smart, vad kan jag göra???

Kanske är fel på växelventilen så värme som skulle bli varmvatten istället delvis smiter ut som värme i husets värmesystem. Man får ta bort ställdonet och känna om piggen går trögt eller fjädrar tillbaka. Finns NIBE Honeywell reservdel utbytesinsats med specialverktyg t.ex. hos JS Energi.

Den bytte jag förra året så den är sprillans.....

Vad är det för börvärde för framledningen jämfört med aktuell temperatur?
Skriv ner alla temperaturer och inställningarna för värmen så blir det enklare att se om något är fel.

Med mina inställningar så ska framledningen vara under 20 grader när det är ca 15 grader utomhus.
Men egentligen är framledningen över 40 grader.

Det känns som om panna måste göra av sig med värme när det är så varmt och då skickar den till golvvärmen...... Är det normalt? och går det göra något åt detta under sommaren?

Nej, den behöver inte göra sig av med någon värme. När varmvattenberedaren är tillräckligt varm stängs kompressorn av.

Symptomen tyder på att växelventilen eller styrningen av den felar.

• Gilla
Tullio
  • Laddar…
Jooo, det verkar vara växelventilen...... Konstigt när den bara är 1år gammal!!!

Har motionerat den lite nu, och kommer beställa en ny igen.........

Kan det vara något fel med ställdonet? Finns ju också alternativ att byta allt till vridande växelventil som LK 525 men det kostar nog en slant.

Ha, om du ska byta den så byt till en vridande ventil istället.
Men börja med att utesluta att det är något annat fel. Om man kan handköra ventilen via styrsystemet så är det en bra början att testa där för att set att styrning och motor verkar funka som dom ska.

Det är växelventilen då den inte vill gå helt tillbaka. Ställdonet släpper ju helt men det gör inte ventilen....

Denna LK 525, hur kopplar man den och var behöver man göra för att få den att rulla?

Men är signalerna desamma? Jag menar är det bara att koppla och köra eller är styrningen helt annorlunda?

Prismässigt så var det inte alls farligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.