Hej,

Jag har fått en del felmeddelanden på min IVT om att värmebärardelta är för högt. Sen har jag även fått felmeddelande om att Pressostat är låg.

Vad innebär dessa och hur löser jag problemen?

Bifogar bilder.
 
  • Display på IVT värmepump med larmtext om högt värmebärardelta och datum/tid-stämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på IVT värmepump visar larmmeddelande "Pressostat låg" med datum och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Högt värmebärardelta beror på dålig cirkulation i värmesystemet. Vanligtvis på grund av igensatt smutsfilter, för hög värmekurva i kombination med radiatortermostater som stänger eller felande cirkulationspump.
Det kan även bero på krävande växelventil. Det brukar man märka genom att elementen blir varmare än normalt och värmepumpen ser ut att värma varmvattenberedaren mest hela tiden.

Pressostat låg beror på dåligt flöde i berg-/markslingan. Orsakerna vanligtvis smutsfiltret eller cirkulationspumpen.

När servades pumpen senast?
 
useless useless skrev:
Högt värmebärardelta beror på dålig cirkulation i värmesystemet. Vanligtvis på grund av igensatt smutsfilter, för hög värmekurva i kombination med radiatortermostater som stänger eller felande cirkulationspump.
Det kan även bero på krävande växelventil. Det brukar man märka genom att elementen blir varmare än normalt och värmepumpen ser ut att värma varmvattenberedaren mest hela tiden.

Pressostat låg beror på dåligt flöde i berg-/markslingan. Orsakerna vanligtvis smutsfiltret eller cirkulationspumpen.

När servades pumpen senast?

Ingen aning när den servades senast. Hur ofta behöver man serva pumpen? Vad kostar det i så fall?
 
Den mesta servicen kan man göra själv. Dvs rensa smutsfilter, kolla tryck/vätskenivå och kolla att pumpar, ventiler och säkerhetsventiler fungerar.

En bra början är att kolla smutsfilttren. Det brukar se ut antingen så här:

Y-formad mässings smutsfilter för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här:

Ventil med blå handtag för underhåll av vattensystem
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller med föregående. Har man gjort "allt" och problem kvarstår är det vanligt att de armerade flexislangarna i pumpen har krakilerat invändigt. Detta stoppar upp flödet. Jag och många med mig har bytt dessa med lyckat resultat. Men blrja med de enklare åtgärderna alt ring ut en gubbe för standardservice.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.