Hej,
Jag har fått en del felmeddelanden på min IVT om att värmebärardelta är för högt. Sen har jag även fått felmeddelande om att Pressostat är låg.
Vad innebär dessa och hur löser jag problemen?
Bifogar bilder.
Jag har fått en del felmeddelanden på min IVT om att värmebärardelta är för högt. Sen har jag även fått felmeddelande om att Pressostat är låg.
Vad innebär dessa och hur löser jag problemen?
Bifogar bilder.
Bästa svaret
Högt värmebärardelta beror på dålig cirkulation i värmesystemet. Vanligtvis på grund av igensatt smutsfilter, för hög värmekurva i kombination med radiatortermostater som stänger eller felande cirkulationspump.
Det kan även bero på krävande växelventil. Det brukar man märka genom att elementen blir varmare än normalt och värmepumpen ser ut att värma varmvattenberedaren mest hela tiden.
Pressostat låg beror på dåligt flöde i berg-/markslingan. Orsakerna vanligtvis smutsfiltret eller cirkulationspumpen.
När servades pumpen senast?
Det kan även bero på krävande växelventil. Det brukar man märka genom att elementen blir varmare än normalt och värmepumpen ser ut att värma varmvattenberedaren mest hela tiden.
Pressostat låg beror på dåligt flöde i berg-/markslingan. Orsakerna vanligtvis smutsfiltret eller cirkulationspumpen.
När servades pumpen senast?
useless skrev:
Högt värmebärardelta beror på dålig cirkulation i värmesystemet. Vanligtvis på grund av igensatt smutsfilter, för hög värmekurva i kombination med radiatortermostater som stänger eller felande cirkulationspump.
Det kan även bero på krävande växelventil. Det brukar man märka genom att elementen blir varmare än normalt och värmepumpen ser ut att värma varmvattenberedaren mest hela tiden.
Pressostat låg beror på dåligt flöde i berg-/markslingan. Orsakerna vanligtvis smutsfiltret eller cirkulationspumpen.
När servades pumpen senast?
Ingen aning när den servades senast. Hur ofta behöver man serva pumpen? Vad kostar det i så fall?
Den mesta servicen kan man göra själv. Dvs rensa smutsfilter, kolla tryck/vätskenivå och kolla att pumpar, ventiler och säkerhetsventiler fungerar.
En bra början är att kolla smutsfilttren. Det brukar se ut antingen så här:
Eller så här:
En bra början är att kolla smutsfilttren. Det brukar se ut antingen så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med föregående. Har man gjort "allt" och problem kvarstår är det vanligt att de armerade flexislangarna i pumpen har krakilerat invändigt. Detta stoppar upp flödet. Jag och många med mig har bytt dessa med lyckat resultat. Men blrja med de enklare åtgärderna alt ring ut en gubbe för standardservice.
Klicka här för att svara

