Hej,
Har en snart 20år gammal IVT-C5 värmepump som har gått felfritt i alla år, men så klart fick för sig att börja strulla på julaftonen.
Trycket stiger i radiatorkretsen tills det att ventilen i tryckkärlet löser ut, och så fortsätter det med 2 minuters mellanrum. Påfyllningsventilen verkar vara ok, Stänger jag av inkommande vatten till huset så håller den trycket uppe i radiatorkretsen tills det att en tappkran öppnas.

Eftersom pumpen har inbyggd varmvattenberedartank så känns det som att läckan mellan de två kretsarna ligger där? Någon med erfarenhet av liknade?
 
Ett exsprement , låt trycket gå upp och stäng sedan av antingen inkommande vatten eller KV in i VP, sen släpper du påtrycket med säkerhetsventilen så det stannar på ca 1 bar och väntar ca 1 tim. Står trycket kvar och det ökar vid öppning av KV så är det läck mellan VV-tank och systemvatten, inget ovanligt på alla sorters VP av äldre typ, Det blir att stänga av ventilen som släpper in KV i VP och vara utan VV ( BRR ) , men KV finns
 
J jonaserik skrev:
Ett exsprement , låt trycket gå upp och stäng sedan av antingen inkommande vatten eller KV in i VP, sen släpper du påtrycket med säkerhetsventilen så det stannar på ca 1 bar och väntar ca 1 tim. Står trycket kvar och det ökar vid öppning av KV så är det läck mellan VV-tank och systemvatten, inget ovanligt på alla sorters VP av äldre typ, Det blir att stänga av ventilen som släpper in KV i VP och vara utan VV ( BRR ) , men KV finns
Hej, Tack för svar!
Det testet är gjort och trycket behålls. Då är det mao. ett inre läckage mellan varmvatten/radiatorkrets :(
Bara att titta på en ny pump då? För läckan mellan systemen sitter väl inne i tanken, och är väl inte värt att byta på en så pass gammal pump?
 
Tveksamt om det lönar sig att repa. Har du plats kan det gå att plugga rören som går in KV/VV på VP och sätta en VVB på utsidan, då kan du klara dig över vintern. Den VVB kan då sitta i serie på en ny VP och göra så du alltid har gått om VV, VV försvärms i VP ( billigaste energin ) och spetsas i VVB om det behövs. Är du med på hur det kan göras.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om det lönar sig att repa. Har du plats kan det gå att plugga rören som går in KV/VV på VP och sätta en VVB på utsidan, då kan du klara dig över vintern. Den VVB kan då sitta i serie på en ny VP och göra så du alltid har gått om VV, VV försvärms i VP ( billigaste energin ) och spetsas i VVB om det behövs. Är du med på hur det kan göras.
Absolut, tack för tipset!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.