Jag har idag elpanna på övervåningen ( Elementhus Mockfjärds). Jag skulle önska koppla på en utedel för att dra ner på kwh förbrukning. Kan man sätta en utedel på fasad ca 3 meter upp. Är det något man kan rekommenderas? Samt hur påverkar det vibrationer och störande ljud från utedel? Har en elpanna Nibe EVC 13 -06. Eller skall man mer kostnadseffektivt byta till en nyare elpanna och slipper jobbet med att installera utedel?

En utedel på väggen, är detsamma som oväsen i huset, den ska stå på marken fritt från huset

ullberg
C Ceder80 skrev:
Eller skall man mer kostnadseffektivt byta till en nyare elpanna och slipper jobbet med att installera utedel?
En nyare elpanna kommer allt annat oförändrat att vara exakt lika effektiv* sett till förbrukning som din nuvarande så ingen nytta att byta om nuvarande gör jobbet (uppfattar att den funkar men att du vill minska förbrukningen)

/U

* tja cirk-pump kanske är lite effektivare på en ny men kan ju bytas även på befintlig och är sannolikt inte majoriteten av förbrukningen - i övrigt har du 100% verkningsgrad på el->värme omvandlingen redan idag och kommer inte få bättre med en ny elpanna - för att minska förbrukning behöver du då någon värmepump-lösning (eller annat sätt att minska förbrukning exv isolering eller ändrat beteende)

Redigerat:
J jonaserik skrev:
En utedel på väggen, är detsamma som oväsen i huset, den ska stå på marken fritt från huset
Om man skulle placera en utedel på mark så kommer det innebära en dragning på ca 4 Ritning av husfasad med markerad röd fyrkant för elpanna och blå fyrkant för tänkt placering av utedel, ca 4 meter bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
meter. Är det helt uteslutet? Se bifogad bild. Röd fyrkant är där elpanna står och blå är där jag skulle kunna placera en utedel, ca 4 meter skulle avståndet nog bli!

Krokben
C Ceder80 skrev:
Om man skulle placera en utedel på mark så kommer det innebära en dragning på ca 4 [bild] meter. Är det helt uteslutet? Se bifogad bild. Röd fyrkant är där elpanna står och blå är där jag skulle kunna placera en utedel, ca 4 meter skulle avståndet nog bli!
Det brukar stå rekommenderad maxlängd på rören i installationsanvisningen, men 4 meter är knappast ett problem.

4 meter är som sagt var inte mycket. Med en monoblock-pump är inte 20 meter något problem så länge man dimensionerar och isolererar rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.