Köpte en 15,9 kWh luftvatten värmepump i somras och nu har den lagt av. Först lyckades den inte värma vattnet i tanken till inställd temp på 50 grader, den stannade på ca 39 grader, sen när jag kollade utedelen så var den full av snö och is baktill och på sidorna. Visar nu efter ca 3 dagar med försök att få den att värma vattnet till 50 grader en felkod med förklaringen "insufficient water flow protection" och jag vet inte alls vad det innebär.
Jag har hittills avfrostat utedelen manuellt, rengjort flänsarna där isen bildades med ljummet vatten samt startat om den. Tog ca en timme så var det fullt av snö och is igen på utedelen. Så avfrostning igen och ställde om parametern som styr när den ska avfrostas automatiskt till 5 grader. Sen kom felkoden och den vill inte alls längre.
Den värmer tappvatten samt radiatorer så nu får jag dra i gång luftluft reserven över nyår.
Någon som kan hjälpa mig med detta ? Jag kan alltså inget alls om det här så förklara gärna så en dummie förstår
Mvh
Stephan
Jag har hittills avfrostat utedelen manuellt, rengjort flänsarna där isen bildades med ljummet vatten samt startat om den. Tog ca en timme så var det fullt av snö och is igen på utedelen. Så avfrostning igen och ställde om parametern som styr när den ska avfrostas automatiskt till 5 grader. Sen kom felkoden och den vill inte alls längre.
Den värmer tappvatten samt radiatorer så nu får jag dra i gång luftluft reserven över nyår.
Någon som kan hjälpa mig med detta ? Jag kan alltså inget alls om det här så förklara gärna så en dummie förstår
Mvh
Stephan
Ok, tack ! Nån aning om varför det blir så och vad man kan göra åt det ? Kan det bero på att jag luktade radiatorerna och sedan fyllde på vatten i värmesystemet för att trycket blev lågt, jag fyllde på tills det visade 1 bar i tryckmäraren.
Det kan bero på allt från vilken rördimenison du har använt för att koppla in pumpen till igensatt retursil osv
Så vad är det för pump du installerat?
Så vad är det för pump du installerat?
S stepthehep skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Påminner rätt mycket om en poolvärmepump inkl display men måste vara en hel del modifierad om det är en ombyggd sådan vilket det knappast är.
Med tanke på att förångaren inte har is nederst kan det vara en läcka då luras avfrostningssensorn
Kina är det säkert mtp att manometern har skala för R22
Frågan är vad du har för gas?
R134 fungerar bra sommartid och milda vintrar
R404 förbjöds förra året
R407 använder kineserna som substitut till R22.
Kina är det säkert mtp att manometern har skala för R22
Frågan är vad du har för gas?
R134 fungerar bra sommartid och milda vintrar
R404 förbjöds förra året
R407 använder kineserna som substitut till R22.
Den tryckmätaren på bilden är för köldmedletS stepthehep skrev:
Vad står den på när kompressorn går?
Om den ökade är du fyllde på vatten så fyller du på köldmedelsgretsen och kan då i princip slänga utedelen.
Nu visar manometern att du inte har någon soppa i. Dvs läcka.
Detta är vanligt på lyfco då de är extremt dåligt gjorda.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Lite ovanligt att se sen tryckmätaren på en luft/vatten för villabruk eller är det fler som har denna??
Poolvärmepumparna brukar ha dom , skruv/flare anslutningen till själva mätaren var tidigare (flera år sedan) ett rätt vanligt ställe för läckage så kan vara läge att kika på om det är oljefilm runt den anslutningen om det är brist på köldmedia.
Lyfco och outl1 har vad jag sett i skriverier inte värdens bästa rykte/omdöme så dom kanske inte borde säljas för vårat klimat.
Poolvärmepumparna brukar ha dom , skruv/flare anslutningen till själva mätaren var tidigare (flera år sedan) ett rätt vanligt ställe för läckage så kan vara läge att kika på om det är oljefilm runt den anslutningen om det är brist på köldmedia.
Lyfco och outl1 har vad jag sett i skriverier inte värdens bästa rykte/omdöme så dom kanske inte borde säljas för vårat klimat.
det är dessutom en del rör som vibrerar sönder efter kort tid och 4kg R410A försvinner i nattbrisen...C Comfort Thomas skrev:Lite ovanligt att se sen tryckmätaren på en luft/vatten för villabruk eller är det fler som har denna??
Jag har sett tryckmätare på någon annan kina-pump för längesedan med hydrobox på insidan och "snabbkopplingar"
Reklamera! Som elektroluxaren skriver ser det ut som att kylmedel läckt ut. Att kylmedel läckt ut borde inte ha ngt med luftning av element att göra.
Jag tycker att det ut som en SIRAC men kan ha fel.
Jag tycker att det ut som en SIRAC men kan ha fel.
Klicka här för att svara