2 707 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Frånluftvärmepump (360p) och nyinstallerad luftvärmepump
Har sökt på forumet men inte riktigt hittat rätt då jag nyligen införskaffat en luftvärmepump, framförallt för att få kyla sommartid men den är antagligen effektivare än den gamla Nibe 360p som installerades när huset byggdes 2007 tillsammans med vattenburen golvvärme och givare i alla rum. Huset har väldigt öppen planlösning så egentligen känns det som överkurs att kunna ställa temperaturen i alla rum separat.
Luftvärmepumpen är en samsung exclusive plus 12 men den verkar gå under benämningen smart plus 12, exclusive plus 35 om jag tolkar det rätt - ser identiska ut och verkar ha samma spec.
Bör man göra någon justering i Niben för att systemen ska fungera optimalt tillsammans vintertid? Jag tänker att man i alla fall vill minimera tiden 360p kör elpatronen.
Idealt skulle såklart även vara om 360p kan begränsas till att inte använda elpatronen överhuvudtaget dagtid då elen är som dyrast, i praktiken kanske det inte slår så mycket men elpriset är ofta flera gånger högre 07-17 än övrig tid. Luftvärmepumpen är väldigt lätt att justera automatiskt men den andra reliken är säkert tuffare
Luftvärmepumpen är en samsung exclusive plus 12 men den verkar gå under benämningen smart plus 12, exclusive plus 35 om jag tolkar det rätt - ser identiska ut och verkar ha samma spec.
Bör man göra någon justering i Niben för att systemen ska fungera optimalt tillsammans vintertid? Jag tänker att man i alla fall vill minimera tiden 360p kör elpatronen.
Idealt skulle såklart även vara om 360p kan begränsas till att inte använda elpatronen överhuvudtaget dagtid då elen är som dyrast, i praktiken kanske det inte slår så mycket men elpriset är ofta flera gånger högre 07-17 än övrig tid. Luftvärmepumpen är väldigt lätt att justera automatiskt men den andra reliken är säkert tuffare
Jag sätter ner termostaterna på radiatorerna till ca 16-18 grader i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumparna når och klarar att hålla 20-21 grader. Då minskar belastningen mycket på frånluftsvärmepumpen och det är sällan elpatronen går in. Blir det rejäla köldknäppar får man nog vara beredd att justera en del tillfälligtvis. På husets värmeritning finns angivet vilket effektbehovet är vid den dimensionerande utetemperaturen och man kan ta reda på vad luftluftvärnepumpen/-arna ger vid DUT/DVUT. Kompressorn i 360P ger ca 2 kW så man kan uppskatta under vilken temperatur el-patronen behövs. Tycker inte man ska blockera elpatronen om man är bortrest på vintern utan det är bra att den finns som reserv.
Bra tips, jag tror dock jag vill ha lite grundvärme i plattan. Skulle antagligen klara mig väldigt väl på bara luftvärmepumpen annars.
Jag såg att det finns tre ingångar på 360p som jag enkelt kan styra via Z-Wave:
De två avseende tariff/rundstyrning där:
1: Den ena stänger av eleffekten helt, innebär detta elpatronen men inte kompressorn?
2: Den andra tar bort delar av eleffekten i förhållande till inställt maxuttag, har ni någon idé om hur mycket?
3: Kontakt för ändring av rumstemperatur. Sluter man den kan man sänka värmekurvan med ett konfigurerbart värde, säg -3.
Tror ni att värmekurvan eller tariff styrningen är vettigast att använda?
Jag såg att det finns tre ingångar på 360p som jag enkelt kan styra via Z-Wave:
De två avseende tariff/rundstyrning där:
1: Den ena stänger av eleffekten helt, innebär detta elpatronen men inte kompressorn?
2: Den andra tar bort delar av eleffekten i förhållande till inställt maxuttag, har ni någon idé om hur mycket?
3: Kontakt för ändring av rumstemperatur. Sluter man den kan man sänka värmekurvan med ett konfigurerbart värde, säg -3.
Tror ni att värmekurvan eller tariff styrningen är vettigast att använda?
2. Om inställd elpatroneffekt är 9 kW (av max 13,5) så brukar det vara så att 3 kw kopplas bort i första steget och 6 kW i andra steget så totalt 9 kW är bortkopplat.
I ett modernt välisolerat hus tar det ganska lång tid att ändra temperaturen och värmepumpar går bäst på jämn belastning. Inte lönt att hålla med nattsänkning. Möjligtvis blockera elpatronen vissa timmar på dagen om man har timtaxa och kWh-priset sticker iväg men man kan samtidigt bli utan varmvatten.
I ett modernt välisolerat hus tar det ganska lång tid att ändra temperaturen och värmepumpar går bäst på jämn belastning. Inte lönt att hålla med nattsänkning. Möjligtvis blockera elpatronen vissa timmar på dagen om man har timtaxa och kWh-priset sticker iväg men man kan samtidigt bli utan varmvatten.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
PålW skrev:
Har sökt på forumet men inte riktigt hittat rätt då jag nyligen införskaffat en luftvärmepump, framförallt för att få kyla sommartid men den är antagligen effektivare än den gamla Nibe 360p som installerades när huset byggdes 2007 tillsammans med vattenburen golvvärme och givare i alla rum. Huset har väldigt öppen planlösning så egentligen känns det som överkurs att kunna ställa temperaturen i alla rum separat.
Luftvärmepumpen är en samsung exclusive plus 12 men den verkar gå under benämningen smart plus 12, exclusive plus 35 om jag tolkar det rätt - ser identiska ut och verkar ha samma spec.
Bör man göra någon justering i Niben för att systemen ska fungera optimalt tillsammans vintertid? Jag tänker att man i alla fall vill minimera tiden 360p kör elpatronen.
Idealt skulle såklart även vara om 360p kan begränsas till att inte använda elpatronen överhuvudtaget dagtid då elen är som dyrast, i praktiken kanske det inte slår så mycket men elpriset är ofta flera gånger högre 07-17 än övrig tid. Luftvärmepumpen är väldigt lätt att justera automatiskt men den andra reliken är säkert tuffare![]()
PålW skrev:
Bra tips, jag tror dock jag vill ha lite grundvärme i plattan. Skulle antagligen klara mig väldigt väl på bara luftvärmepumpen annars.
Jag såg att det finns tre ingångar på 360p som jag enkelt kan styra via Z-Wave:
De två avseende tariff/rundstyrning där:
1: Den ena stänger av eleffekten helt, innebär detta elpatronen men inte kompressorn?
2: Den andra tar bort delar av eleffekten i förhållande till inställt maxuttag, har ni någon idé om hur mycket?
3: Kontakt för ändring av rumstemperatur. Sluter man den kan man sänka värmekurvan med ett konfigurerbart värde, säg -3.
Tror ni att värmekurvan eller tariff styrningen är vettigast att använda?
Har missat denna tråd så kanske lite sent nu men...PålW skrev:
Har sökt på forumet men inte riktigt hittat rätt då jag nyligen införskaffat en luftvärmepump, framförallt för att få kyla sommartid men den är antagligen effektivare än den gamla Nibe 360p som installerades när huset byggdes 2007 tillsammans med vattenburen golvvärme och givare i alla rum. Huset har väldigt öppen planlösning så egentligen känns det som överkurs att kunna ställa temperaturen i alla rum separat.
Luftvärmepumpen är en samsung exclusive plus 12 men den verkar gå under benämningen smart plus 12, exclusive plus 35 om jag tolkar det rätt - ser identiska ut och verkar ha samma spec.
Bör man göra någon justering i Niben för att systemen ska fungera optimalt tillsammans vintertid? Jag tänker att man i alla fall vill minimera tiden 360p kör elpatronen.
Idealt skulle såklart även vara om 360p kan begränsas till att inte använda elpatronen överhuvudtaget dagtid då elen är som dyrast, i praktiken kanske det inte slår så mycket men elpriset är ofta flera gånger högre 07-17 än övrig tid. Luftvärmepumpen är väldigt lätt att justera automatiskt men den andra reliken är säkert tuffare![]()
Installerade en luftvärmepump 2007 för stöttning av vår (numera utbytta) 360p efter inflytt hösten 2005. Den hjälper en hel del men provade tyvärr dessvärre att stänga av tillsatselen helt en semestervecka i fjällen 2012 eller 2013... Den vintern var väl normal och det hade varit mellan -1 till -5 hela tiden tills vi kom hem - till ett hus som hade ca 17 grader och kändes ganska utkylt, tur att frugan tog det med ro. Niben hade nåt varningsmeddelande och hade tyvärr stängt av frånluftsvärmepumpen helt och den stackars luftvärmepumpen orkade helt enkelt inte. Om det hade varit plusgrader på dagarna hade det nog funkat, nu tog det flera timmar med tillsatsel innan 360p slutade protestera.
Vintern efter det provade jag att på fjällsemestern ha på lägsta inställbara nivån tillsatsel, tror det var 3kw? Det räckte alldeles utmärkt och allt funkade perfekt när vi kom hem. Fortsatte att ha kvar på 3kw efter det helt utan problem. Stängde till och med av 2 faser till slut till elpatronen återigen helt utan problem.
Om huset inte tillförs värme från människor, annan värmekälla och/eller el så finns inte tillräcklig värme i inomhusfrånluften för kompressorn att återvinna helt enkelt.
När vi vanligtvis var hemma vintertid så hade jag en så flack värmekurva som möjligt och läget vår/höst inställt på 360p och aktiverade bara extra varmvatten manuellt max nån halvtimme åt gången upp till ca 50’C om jag såg att varmvattnet låg på säg 37’C. På detta sätt kunde jag få kompressorn att gå oavbrutet i flera dygn med bara några få kw tillsatsel per dygn, om varmvattnet överskred 55’C så stängdes ju kompressorn av. Var lite pilligt och påfrestande i längden så när kompressorn var slutkörd så investerade vi i bergvärme.
Kan tyvärr inget om smart styrning med Z-wave men har precis som du ett välisolerat hus med golvvärme.
Redigerat:
Klicka här för att svara
