J Josth skrev:
Fläkten låter ganska mycket tycker jag. Kanske gamla slitna lager? Går att byta själv om man är händig. Vill man reparera så kan man sätta in 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 500 W. F370 har samma kompressor. P står för propan och för min del har kompressorerna bara hållit 7 år i genomsnitt vilket är dåligt. Funderar därför mer på IVT Vent 402, Bosch 3800i EW eller Thermia Ventec som ersättare när det är dags.
Tack Josth, det är väl ungefär vad jag har samlat från andra trådar också.

Vad tror du om toshiba eller Mitsubishi? Kan man kortlista kandidaterna på nåt sätt? Eller snarare bortse från dessa och ta in offerter på Tidigare nämnda? Edit, dessa var luft/luft VP fick jag nu veta.

Du tycker fläkten låter ganska mycket, ok. Finns det nån chans att kompressorn fungerar menar du? Jag vill inte lägga onödig jobb på att felsöka och reparera om det ändå verkar som att kompressorn har gått. På elräkningen så verkar det som sagt inte vara som att den gör det.

Redigerat:
T
Mäta är att veta ;)
men om du har 20grader på kanal 4 och 5 och vpn indikerar att att kompressorn är igång så är kompressorn inte igång.
Sen kan det vara reläkortet, kondensatorn eller själva kompressorn som är kass

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T
Är man lite kreativ så kan du behålla vpn men istället för att laga den så kan man ansluta en monoblock pump från t.ex Daikin och låta den värma vattnet i tanken istället ;)

Om man bläddrar fram till kanal 14 och trycker på den andra knappen för snabbstart kompressor så har kompressorn havererat om det bara hörs ett klick från det termiska motorskyddet på toppen av kompressorn.

J Josth skrev:
Om man bläddrar fram till kanal 14 och trycker på den andra knappen för snabbstart kompressor så har kompressorn havererat om det bara hörs ett klick från det termiska motorskyddet på toppen av kompressorn.
Citerar mitt inlägg 11 ovan på frågan om det hörs något speciellt när jag slår av och sen på värmepumpen:

"Det hörs ett klick/slag, men hör inget annat speciellt"

Finns ingen kompressor som går i den där VP:n
22 år, hiva ut skiten och köp en ny

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns ingen kompressor som går i den där VP:n
22 år, hiva ut akuten och köp en ny
Akut?? :)

Sam1981 Sam1981 skrev:
Akut??
Ja det kan man så klart akut göra.
Hiva ut skiten

GoC GoC skrev:
Ja det kan man så klart akut göra.
Hiva ut skiten
Att kompressorn inte fungerar har vi kanske kommit fram till. Men akut och akut, det vet jag inte. Du får gärna utveckla vad du menar.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Att kompressorn inte fungerar har vi kanske kommit fram till. Men akut och akut, det vet jag inte. Du får gärna utveckla vad du menar.
Om du läser mitt inlägg på nytt ser du att det är redigerat då autostavningen tydligen tyckte att det var akut att hiva ut den.

GoC GoC skrev:
Om du läser mitt inlägg på nytt ser du att det är redigerat då autostavningen tydligen tyckte att det var akut att hiva ut den.
Aha ok. Hiva ut "skiten". Missförstod.
Sen är det väl så att varje dag som går och jag betalar en högre elräkning är en reducering av investeringen i värmepumpen. Inget "akut" kanske men behöver nog ta tag i detta snart.

Nu är det bara vilken vp som är "bäst" I skaran för mina förutsättningar. ,Nibe verkar vara generellt ok och jag har en offert, men frågan om propan återstår. Hur kritiskt är detta? Vet ej.

IVT har några sagt kan låta lite högt, men har läst att saken kan vara fixad?

Thermia ventec ... Ja har läst att den är obeprövad.

Sen har jag inte koll på prisbilden för dessa förutom Nibe.

Några idéer på väg framåt?

Köp av den säljare som har bra service och som inger dig förtroende.
Lokal representation är bra så att du enkelt kan få hjälp om något strular.
Sen är det troligen hugget som stucket vad du köper, lite som Aftonbladet eller Expressen.

Redigerat:
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.