7 128 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Är min kompressor trasig, och är detta erbjudande bra?
Tack Josth, det är väl ungefär vad jag har samlat från andra trådar också.J Josth skrev:Fläkten låter ganska mycket tycker jag. Kanske gamla slitna lager? Går att byta själv om man är händig. Vill man reparera så kan man sätta in 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 500 W. F370 har samma kompressor. P står för propan och för min del har kompressorerna bara hållit 7 år i genomsnitt vilket är dåligt. Funderar därför mer på IVT Vent 402, Bosch 3800i EW eller Thermia Ventec som ersättare när det är dags.
Vad tror du om toshiba eller Mitsubishi? Kan man kortlista kandidaterna på nåt sätt? Eller snarare bortse från dessa och ta in offerter på Tidigare nämnda? Edit, dessa var luft/luft VP fick jag nu veta.
Du tycker fläkten låter ganska mycket, ok. Finns det nån chans att kompressorn fungerar menar du? Jag vill inte lägga onödig jobb på att felsöka och reparera om det ändå verkar som att kompressorn har gått. På elräkningen så verkar det som sagt inte vara som att den gör det.
Redigerat:
Om man bläddrar fram till kanal 14 och trycker på den andra knappen för snabbstart kompressor så har kompressorn havererat om det bara hörs ett klick från det termiska motorskyddet på toppen av kompressorn.
Citerar mitt inlägg 11 ovan på frågan om det hörs något speciellt när jag slår av och sen på värmepumpen:J Josth skrev:
"Det hörs ett klick/slag, men hör inget annat speciellt"
Aha ok. Hiva ut "skiten". Missförstod.GoC skrev:
Sen är det väl så att varje dag som går och jag betalar en högre elräkning är en reducering av investeringen i värmepumpen. Inget "akut" kanske men behöver nog ta tag i detta snart.
Nu är det bara vilken vp som är "bäst" I skaran för mina förutsättningar. ,Nibe verkar vara generellt ok och jag har en offert, men frågan om propan återstår. Hur kritiskt är detta? Vet ej.
IVT har några sagt kan låta lite högt, men har läst att saken kan vara fixad?
Thermia ventec ... Ja har läst att den är obeprövad.
Sen har jag inte koll på prisbilden för dessa förutom Nibe.
Några idéer på väg framåt?
Köp av den säljare som har bra service och som inger dig förtroende.
Lokal representation är bra så att du enkelt kan få hjälp om något strular.
Sen är det troligen hugget som stucket vad du köper, lite som Aftonbladet eller Expressen.
Lokal representation är bra så att du enkelt kan få hjälp om något strular.
Sen är det troligen hugget som stucket vad du köper, lite som Aftonbladet eller Expressen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kompressorn till luft/luft värmepump trasig
Värmepumpar -
Är kompressorn trasig?
Värmepumpar -
Hjälp kompressorn är trasig innan tillträde!
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Bygger på vån 150m2 --> 290m2: Trasig kompressor - Byta till Bergvärme
Värmepumpar -
Trasigt kylskåp - kompressor går, men ingen kyla
Teknik